Maruti Suzuki Swift – kereta terlaris di India pada 2020

Maruti Suzuki Swift – kereta terlaris di India pada 2020

Suzuki Swift telah mencatatkan jualan terbaik di India pada tahun 2020, dan Maruti Suzuki melaporkan sebanyak 160,700 unit kenderaan tersebut telah dijual kepada pelanggan. Selain itu, model tersebut juga mencatatkan satu lagi sejarah kerana telah mencatatkan jualan sebanyak 2.3 juta unit untuk kesemua generasinya.

Pertama kali Swift diperkenalkan di India pada 2005, dan lima tahun kemudian, sebanyak 500,000 unit telah terjual. Pada tahun 2013, angka tersebut melonjak ke satu juta unit dan 1.5 juta unit pula pada tahun 2016. Model semasa iaitu generasi ketiga telah dilancarkan di negara berkenaan pada Februari 2018 dan ditawarkan dengan enjin petrol dan diesel.

Walau bagaimana pun, jualan bagi enjin diesel telah dihentikan, dan kini hanya ada satu pilihan sahaja yang ditawarkan iaitu 1.2 liter naturally-aspirated empat-silinder petrol dengan kuasa 83 PS (82 hp) dan tork 113 Nm. Bergantung pada varian, ia menawarkan transmisi manual dan automatik lima-kelajuan.

“Maruti Suzuki Swift telah menjadi hatchback premium terlaris di negara ini sejak 15 tahun yang lalu dengan jualan sebanyak 2.3 juta unit. Walau pun terkesan dengan Covid-19, namun Swift berjaya terjual melebihi 160,700 unit pada tahun lalu, sekaligus menjadi kereta terlaris di sini,” ujar Shashank Srivastava, pengarah eksekutif (pemasaran & jualan) Maruti Suzuki India.

Maruti Suzuki Swift – kereta terlaris di India pada 2020

Tambahnya lagi, “Kami mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada pelanggan setia di atas sokongan dan kepercayaan mereka terhadap jenama Suzuki. Saya berasa berkeyakinan bahawa para pelanggan akan terus menyokong Suzuki dan mencipta lebih banyak kejayaan di masa akan datang.” Menurut syarikat terbabit, 53% daripada pelanggan Swift adalah berusia sekitar 35 tahun.

Maruti Suzuki mempunyai pasaran yang teguh di India, dan menurut laporan RushLane, syarikat terbabit telah menjual sebanyak 1,183,777 unit kereta pada tahun lalu. Manakala jenama kedua yang turut mempunyai prestasi cemerlang adalah Hyundai dengan jualan sebanyak 407, 800 unit, manakala Tata pula di tempat ketiga dengan 145,394 unit.

Malahan, beberapa model Suzuki yang lain turut menduduki lima kedudukan tertinggi dalam carta jualan di India pada tahun lalu, dengan tempat kedua dimonopoli oleh Alto (154,076 unit), diikuti dengan Baleno (153,986 unit), Wagon R (148,298 unit) dan Dzire (124,969 unit). Dzire merupakan versi sedan bagi Swift, sementara Alto pernah mendahului barisan pada tahun 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required