Triumph Speed Triple 1200 RS 2021 diperkenal – semua bahagian diperbaharui, enjin 1,160 cc 180 PS

Triumph Speed Triple 1200 RS 2021 diperkenal – semua bahagian diperbaharui, enjin 1,160 cc 180 PS

Sekarang ini, hampir semua pengeluar jenama terkenal mempunyai model naked berkuasa tinggi atau dipanggil sebagai streetfighter. Triumph juga tidak terkecuali, dengan model Speed Twin yang termasuk dalam kategori ini sudah wujud sejak tahun 1994. Kini, generasi terbarunya telah diperkenalkan dengan melibatkan peningkatan yang menyeluruh.

Boleh dikatakan semua bahagian Speed Triple 1200 RS 2021 adalah serba baru dan ia dipanggil sebagai Speed Twin yang paling berkuasa, paling pantas, paling lincah, paling dinamik dan juga paling maju setakat ini. Beza dengan model generasi sebelumnya memang adalah banyak.

Enjin 1,050 cc sebelum ini dibesarkan menjadi 1,160 cc, tetapi masih lagi mengekalkan tetapan tiga silinder. Walaupun kapasiti lebih besar, enjin ini lebih kompak dan lebih ringan (-7 kg) sementara kuasanya bertambah 30 PS dan 8 Nm menjadi 180 PS pada 10,750 rpm dan 125 Nm tork pada 9,000 rpm.

Menggunakan casis serba baru, berat keseluruhan Speed Triple 1200 RS 2021 menjadi 189 kg, iaitu 10 kg lebih ringan berbanding sebelum ini, dan apabila digabungkan dengan kuasa yang lebih tinggi, nisbah berat kepada kuasanya menjadi 25% lebih baik berbanding model generasi sebelumnya. Enjin ini kemudiannya dipadankan bersama transmisi enam kelajuan serta klac jenis slip and assist.

Triumph telah mengambil keputusan meletakkan pelbagai barang prestasi kepada Speed Triple 1200 RS ini secara standard, dan ini termasuk quickshifter naik dan turun gear, suspensi Ohlins (fork NIX30 dan monoshock TTX36) yang boleh dilaras sepenuhnya, brek Brembo (angkup Stylema dan cakera berkembar 320 mm di hadapan, angkup dua piston di belakang), tuil brek Brembo MCS serta tayar Metzeler Racetec RR.

Pada bahagian elektronik, ia dilengkapi dengan Optimised Cornering ABS, Optimised Cornering Traction Control (boleh ditutup), lima mod tunggangan (termasuk mod Track), Front-Wheel Lift Control, Cruise Control, lampu LED sepenuhnya dan sistem tanpa kunci. Segala fungsi sistem ini, serta maklumat penting lain boleh dilihat melalui skrin TFT 5.0 inci di hadapan penunggang dan sistem sambungan My Triumph Connectivity System diberikan secara standard.

Triumph Speed Triple 1200 RS 2021 diperkenal – semua bahagian diperbaharui, enjin 1,160 cc 180 PS

Pada bahagian ergonomik, ia diberikan pemegang yang lebih lebar 13 mm, sementara peletak kaki pula diubah lebih ke dalam untuk menjadikan jarak kelegaan apabila mengambil selekoh lebih baik. Tempat duduk dijadikan lebih selesa dan tingginya dalam keadaan standard adalah 830 mm.

Walaupun boleh dianggap agak lengkap dalam keadaan asalnya, Triumph turut menyediakan pelbagai lagi pilihan aksesori untuk Speed Triple 1200 RS 2021 yang termasuk barangan seperti pemanas tangan, sistem pemerhati tekanan angin tayar, penggera keselamatan, pengesan kedudukan, pelindung fork, beg barangan dan pelbagai lagi.

Di United Kingdom, harga yang ditetapkan untuk Speed Triple 1200 RS baru ini adalah 15,100 pound sterling sementara untuk Malaysia kita masih perlu menunggu pengumuman dari pengedar rasminya yang dijangka akan berlaku tidak lama lagi.

GALERI: Triumph Speed Triple 1200 RS 2021

GALERI: Triumph Speed Triple 1200 RS 2021 dengan aksesori

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required