Kawasaki KLR 650 2021 – beberapa bahagian terima peningkatan, ciri lasak yang digemari dikekalkan

Kawasaki KLR 650 2021 – beberapa bahagian terima peningkatan, ciri lasak yang digemari dikekalkan

Dalam barisan modelnya, Kawasaki mempunyai sebuah model dual sport yang cukup popular iaitu KLR 650. Model ini sudah wujud sejak tahun 1987 dan mengalami beberapa peningkatan sebelum pengeluarannya dihentikan pada tahun 2018. Kini, pengeluar dari Jepun itu menghidupkan kembali KLR 650, dengan pengenalan model baru tahun 2021.

Model ini digemari kerana ia ringkas dan tahan untuk dibelasah. Disebabkan itu, peningkatan yang diberi oleh Kawasaki tidaklah setanding dengan banyak motosikal moden sekarang, dan mahu mengekalkan ciri yang menjadi kegemaran penggemar model ini.

Bahagian enjin contohnya, masih lagi unit satu silinder DOHC 652 cc yang sama, tetapi kini dinaik taraf dengan sistem suntikan bahan api. Jumlah kuasa maksimum cuma diberitahu meningkat, tetapi tidak didedahkan, sementara untuk tork, ia boleh menghasilkan sehingga 53 Nm pada 4,500 rpm. Kotak gear lima kelajuan sama masih dikekalkan, tetapi dipertingkat untuk menghasilkan penukaran lebih lancar.

Peningkatan lain yang diberikan pada model baru ini adalah termasuk lampu hadapan jenis LED, penghadang angin hadapan lebih tinggi dan boleh dilaras dalam dua kedudukan, panel badan baru bersama tangki bahan api 23 liter, jarak roda lebih panjang serta geometri hadapan baru untuk lebih stabiliti, ergonomik yang diperbaiki serta kerangka belakang yang lebih tegap.

Rim masih lagi jenis spoked dengan tiub di dalam, bersaiz 21 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, tetapi ia telah diperkuat untuk menjadikannya lebih tahan. Suspensi terdiri daripada fork teleksopik 41 mm tanpa pelarasan di hadapan dan monoshock yang boleh dilaras pra beban serta serapan di belakang.

Cakera brek hadapan juga kini lebih besar, bersaiz 300 mm dengan angkup dua piston di hadapan dan cakera 240 mm bersama angkup satu piston di belakang. Menariknya untuk bahagian brek, pemilik boleh memilih sama ada mahu mendapatkan sistem ABS ataupun tidak. Bagi yang datang dengan ABS, ia adalah sistem yang dioptimakan untuk tunggangan offroad, tetapi tidak boleh ditutup sepenuhnya.

Kawasaki KLR 650 2021 – beberapa bahagian terima peningkatan, ciri lasak yang digemari dikekalkan

Satu lagi bahagian yang dinaik taraf adalah panel instrumen, di mana KLR 650 sekarang mendapat unit digital LCD bagi menggantikan tolok analog sebelum ini. Soket USB serta pemanas tangan pula disediakan sebagai pilihan tambahan.

Di Amerika Syarikat, KLR 650 ditawarkan dalam empat varian yang terdiri daripada model asas tanpa ABS, model asas dengan ABS, versi Traveler yang dilengkapi dengan beg barangan belakang serta Adventure yang paling lengkap dengan pelbagai aksesori. Harganya terletak antara USD6,699 (RM27,090) hingga USD7,999 (RM32,347).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required