DS4 2021 diperkenal – model generasi kedua kini lebih bergaya dan mewah, terdapat pilihan enjin PHEV

DS4 2021 diperkenal – model generasi kedua kini lebih bergaya dan mewah, terdapat pilihan enjin PHEV

Tiga tahun selepas pengeluaran model asalnya (Citroen DS4) dihentikan, cabang jenama mewah Citroen iaitu DS memperkenalkan kembali DS4 sebagai model generasi kedua. Menurut DS, kenderaan yang mendapat banyak inspirasi daripada model konsep Aero Sport Lounge ini direka untuk menarik pembeli crossover dan juga hatchback.

Jika dibandingkan dengan model generasi sebelumnya, DS4 baru ini lebih panjang dan rendah, dengan ukuran dimensi 4.4 meter panjang, 1.83 meter lebar dan 1.47 meter tinggi. Ia dibina atas Efficient Modular Platform (EMP2) versi dipertingkat, yang dapat membenarkan ia menggunakan tambahan penggerak elektrik, binaan lebih ringan serta menepati keperluan keselamatan terkini.

Dalam keadaan standard, DS4 datang dengan bumbung hitam serta kemasan krom, sementara bagi varian Performance Line, kemasan itu diganti dengan warna hitam berkilat, bersama rim hitam. Varian Cross pula dijadikan lebih ranggi dengan kemasan bampar hitam matte, bumbung sama warna dengan badan, rim rekaan khas, serta sistem kawalan cengkaman dan kawalan turun bukit yang lebih maju.

DS4 2021 diperkenal – model generasi kedua kini lebih bergaya dan mewah, terdapat pilihan enjin PHEV

Pemilik juga boleh mendapatkan rim 19 inci dan 20 inci yang disediakan sebagai pilihan tambahan untuk menjadikan kenderaan lebih bergaya, dan rim itu juga lebih ringan berbanding rim aloi biasa, dengan setiap satunya adalah 1.5 kg lebih ringan.

Konsep mewah untuk bahagian dalam diteruskan, dengan terdapat beberapa tona warna yang membezakan bahagian tempat duduk dan kulit pintu, atas papan pemuka dan tengah. Corong pendingin hawa tengah kelihatan seperti tersembunyi di sebalik butang kawalannya sementara untuk bahagian tepi ia terletak di pintu.

Kulit jenis Nappa serta kemasan kayu digunakan untuk model biasa sementara model Performance Line pula ditambah baik dengan Alcantara serta kemasan gentian karbon asli. Selain menggunakan span jenis ketumpatan tinggi untuk keselesaan, tempat duduk model ini juga dilengkapi dengan fungsi mengurut seta liang udara.

DS4 2021 diperkenal – model generasi kedua kini lebih bergaya dan mewah, terdapat pilihan enjin PHEV

Pintu but belakang boleh dibuka menggunakan sistem tanpa sentuhan, dan di sebaliknya terdapat ruang simpanan 430 liter. Bagi sistem infotainmen, DS4 menggunakan paparan DS Iris inspirasi daripada telefon pintar yang boleh dikawal dengan fungsi suara, sentuhan serta tulisan. Di hadapan pemandu terdapat head-up display sebesar 21 inci.

Kelengkapan lain pada DS4 adalah termasuk 14 pembesar suara, sistem bunyi Focal Elektra 690 watt, cermin hadapan dan tepi akustik, penapis udara PM2.5 serta sistem pemanduan separa autonomous DS Drive Assist 2.0 yang boleh membantu waktu memotong, mengurangkan laju di selekoh serta mengenal pasti papan tanda jalan. Pada bahagian suspensi, sistem DS Active Scan Suspension dapat mengimbas keadaan jalan di hadapan seterusnya melakukan pelarasan kepada penyerap di setiap roda.

Untuk enjin jenis pembakaran dalaman, DS4 disediakan dengan pilihan unit petrol PureTech 130 hp, 180 hp dan 225 hp, serta unit diesel BlueHDi 130 hp, sementara untuk plug-in hybrid pula ia menggunakan gabungan enjin petrol 180 hp bersama motor elektrik 110 hp untuk menghasilkan kuasa keseluruhan 225 hp. Semua penggerak ini datang dengan kotak gear automatik lapan kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required