Setelah diperkenal dalam versi 200 cc, 250 cc, 401 cc dan 701 cc, kini Husqvarna melancarkan satu lagi versi bagi model Svartpilen, yang menggunakan enjin lebih kecil iaitu 125 cc. Model yang dipanggil sebagai Svartpilen 125 ini dihasilkan dengan tujuan mendekati generasi yang lebih muda.

Tiada beza pada bentuk model Svartpilen paling kecil ini dengan model yang lebih besar, dan cuma enjinnya sahaja yang diubah untuk menggunakan unit satu silinder 125 cc yang mampu menghasilkan kuasa 15 hp dan 12 Nm tork. Ia masih dipadankan bersama transmisi enam kelajuan dan menepati tahap emisi Euro 5.

Walaupun menggunakan kapasiti enjin lebih kecil, Svartpilen 125 tidak kekurangan pada cirinya, di mana ia dilengkapi dengan fork WP Apex 43 mm, monoshock WP Apex, angkup brek Bybre bersama sistem ABS two-channel oleh Bosch serta semua lampu jenis LED.

Memandangkan ini adalah model Svartpilen, ia menggunakan pemegang yang lebih tinggi berbanding Vitpilen, memberikan posisi tunggangan yang tegak, dan ciri lainnya adalah termasuk rim spoked 17 inci bersama tayar Pirelli dan berat cuma 146 kg tanpa bahan api.

Husqvarna Svartpilen 125 akan mula memasuki pasaran bermula bulan ini tetapi penawarannya bergantung kepada pasaran dan pengedar negara masing-masing. Kami tidak menjangkakan Svartpilen 125 ini akan tiba di Malaysia kerana jika ya, harganya pasti lebih tinggi berbanding model 150 cc yang lain di pasaran. Lagipun, Husqvarna Malaysia baru sahaja melancarkan Svartpilen 250 pada harga RM24,800.