PKP 2.0: Tiada larangan kenderaan barangan guna jalan raya sepanjang Tahun Baharu Cina – MOT

PKP 2.0: Tiada larangan kenderaan barangan guna jalan raya sepanjang Tahun Baharu Cina – MOT

Sering kali sepanjang tempoh perayaan besar di negara ini, kenderaan berat kecuali yang membawa muatan barangan keperluan, tidak dibenarkan berada di jalan raya bagi tarikh tertentu. Ini bagi meningkatkan tahap keselamatan pengguna jalan raya dan juga mengurangkan kesesakan khususnya di lebuhraya apabila orang ramai berpusu-pusu mahu pulang ke kampung halaman atau pun destinasi percutian.

Namun demikian, disebabkan larangan rentas negeri dikuatkuasakan sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan kedua (PKP 2.0) di seluruh negara (kecuali Sarawak) sehingga 18 Feb ini, Kementerian Pengangkutan (MOT) memutuskan tidak akan melaksanakan perintah larangan kepada kenderaan barangan daripada beroperasi di jalan raya dalam tempoh perayaan Tahun Baharu Cina pada tahun ini.

“Namun begitu, memandangkan semua negeri kecuali Sarawak masih berada di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 18 Februari dan PKP Bersyarat (PKPB) di Sarawak adalah sehingga 14 Februari, pihak kementerian tidak akan melaksanakan perintah larangan itu kepada kenderaan berat dalam tempoh sambutan Tahun Baru Cina pada tahun ini,” ujar Menterinya, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

Tambahnya, “Ini selari dengan peraturan sedia ada di sepanjang tempoh PKP dan PKPB termasuk melarang pergerakan rentas negeri dan daerah kecuali bagi sektor kritikal yang telah dibenarkan. Namun segala prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) perlu dipatuhi tanpa sebarang kompromi.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required