60% permukaan tar jalan-jalan di S’gor sudah sampai ‘tarikh luput’, pembaikan sukar kerana banyak agensi

60% permukaan tar jalan-jalan di S’gor sudah sampai ‘tarikh luput’, pembaikan sukar kerana banyak agensi

Untuk penduduk Selangor, anda pasti perasan bahawa kebanyakkan kualiti jalan di negeri ini berada pada tahap tidak memuaskan bukan? Ini bukan sekadar agak-agak, kerana laporan akhbar The Star mengatakan bahawa sekitar 60% jalan raya di Selangor kini telah mengalami kerosakan struktur, atau telah sampai “tarikh luput”nya, menyebabkan terjadinya lubang serta kerosakan-kerosakan lain yang tidak berkesudahan.

Isu ini terjadi kerana dua sebab utama iaitu jalan lama dan juga kenderaan dengan muatan berlebihan seperti lori. Menurut pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani kerajaan negeri Selangor, Izham Hashim, kebanyakkan jalan di Selangor sekarang sudahpun berumur sekitar 30 hingga 40 tahun.

“Jalan biasanya mencapai usia matang dalam masa 15 hingga 20 tahun, bergantung kepada penggunaannya. Selepas tempoh ini, kerja-kerja tingkat taraf perlu dilakukan, khususnya pada lapisan subgrade dan sub-base,” katanya dan menjelaskan bahawa langah pembaikan sementara seperti hanya menampal jalan tetapi tidak membantu untuk meningkatkan kualiti jalan. Dengan adanya kenderaan berlebihan berat melalui jalan yang sudah tidak elok tersebut, ia akan lebih memburukkan keadaan.

Tapi apa yang susah sangat sebenarnya nak memperbaiki jalan raya ini sedangkan puncanya sudah diketahui? Di Selangor sahaja, ada lima pihak berkuasa yang bertanggungjawab untuk menyelenggara jalan raya iaitu Jabatan Kerja Raya (JKR, menyelenggara jalan persekutuan), JKR Selangor (jalan negeri), majlis tempatan (jalan majlis), pejabat daerah (jalan kampung) serta Jabatan Parit dan Saliran (jalan pertanian). Untuk lebuhraya pula, ia dikendalikan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia dan juga syarikat-syarikat konsesi.]

60% permukaan tar jalan-jalan di S’gor sudah sampai ‘tarikh luput’, pembaikan sukar kerana banyak agensi

“Disebabkan terlalu banyak agensi yang terlibat, isu seperti kekangan kewangan dan juga masalah kurang komunikasi menyebabkan proses menyelenggara jalan-jalan berkenaan. Majlis tempatan dan JKR Selangor telah menyediakan peruntukan tahunan untuk memperbaiki jalan raya di bawah dana MARRIS (Sistem Maklumat Rekod-rekod Jalan Raya Malaysia), tetapi masih lagi tiada sistem serupa untuk jalan-jalan persekutuan,” jelas Izham.

Menurutnya lagi, pada 2019 beliau telah mengemukakan cadangan untuk menyatukan pemilikan dan selenggara jalan-jalan di Selangor kepada dua agensi sahaja iaitu majlis tempatan dan JKR Negeri. Walau bagaimanapun proses berkenaan agak lambat dan perbincangan masih lagi dibuat.

Walau bagaimanapun, tanpa mengambil kira bidang kuasa kerajaan negeri Selangor masih mahu memperbaiki jalan raya yang sudah berumur ini. Izham menyatakan bahawa ada perbincangan antara kerajaan negeri dan JKR Selangor bagi mengenalpasti jalan yang rosak, dan ia sudahpun dijadualkan untuk kerja-kerja pembaikan.

Namun apa yang menjadi masalah adalah ia akan mengambil masa sekitar 10 tahun untuk memperbaiki berberapa ratus kilometer jalan raya yang rosak, dan kos tersebut adalah berbeza berdasarkan keadaan jalan, saiz dan juga bahan-bahan yang diperlukan.

“Kita tak boleh tunggu sehingga cukup dana untuk memulakan kerja-kerja pembaikan untuk semua jalan, ia perlu dilakukan secara berperingkat. Pada masa yang sama, kami turut membina lebih banyak jalan dan kami tak dapat untuk menggunakan semua dana tersebut hanya untuk kerja-kerja penambahbaikkan,” jelasnya dan menambah jalan-jalan dengan kadar penggunaan yang tinggi berdasarkan jumlah aduan akan diutamakan terlebih dahulu.

60% permukaan tar jalan-jalan di S’gor sudah sampai ‘tarikh luput’, pembaikan sukar kerana banyak agensi

Kontraktor yang dilantik oleh syarikat-syarikat utiliti dan pembangunan turut menyumbang kepada masalah ini. Menurut Izham, kerja-kerja pembaikan bawah tanah yang dibuat oleh kontraktor-kontraktor ini (biasanya melibatkan kerja mengorek jalan untuk kabel internet, paip pembekalan air dan kabel elektrik) sentiasa menyebabkan majlis tempatan mengambil deposit mereka kerana kerja yang dibuat tidak memuaskan. Penalti yang lebih ketat dirancang bagi mengelakkan amalan yang tidak bertanggung jawab ini.

Kerajaan juga kini sedang mempertimbangkan untuk memperkenalkan Koridor Utiliti Selangor, di mana jaringan utiliti-utiliti yang disebutkan akan dipasang di parit bawah tanah yang sama di tepi jalan. “Buat masa sekarang, ini boleh dibuat di kawasan dan pembangunan baharu. Bagi jaringan utiliti sedia ada di bawah jalan raya, ia memerlukan usaha yang besar untuk mengalihkannya semula serta ruang juga terhad di kebanyakkan kawasan. Dalam masa yang sama, kerajaan negeri turut merancang untuk memerkenalkan kaedah baharu untuk membaiki dan kerja-kerja penyelenggaraan jalan,” kata Izham.

“Mesin penampal Jet dan thermal adalah dua pilihan yang sedang dipertimbangkn untuk memperbaiki jalan yang berlubang dan merekah. Penampal Jet tidak memerlukan kita memotong jalan. Ia hanya memerlukan emulsi bitumen yang dipanaskan yang akan menutup lubang. Penampal thermal pula menggunakan plat logam yang dipanaskan bagi melembutkan bitumen sebelum campuran bitumen baru digunakan untuk membaiki lubang berkenaan.

Izham turut menyatakan bahawa kerajaan negeri kini sedang membuat ujian kebolehlaksanaan bagi menggunakan dron kecerdasan buatan (A.I) untuk memantau lubang dan rekahan. Dron berkenaan boleh mengenalpasti isu-isu ini dengan dan akan menghantar informasi berkenaan kepada pusat kawalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required