Haval H6 2021 akan dilancarkan di Thailand pada Mac ini – bakal tiba di pasaran Malaysia tidak lama lagi?

Haval H6 2021 akan dilancarkan di Thailand pada Mac ini – bakal tiba di pasaran Malaysia tidak lama lagi?

Great Wall Motors telah mendedahkan bakal melancarkan Haval H6 di Thailand pada tahun ini. SUV segmen-C generasi ketiga ini merupakan salah satu daripada empat model yang akan dijual di negara berkenaan dalam tempoh 11 bulan akan datang, dengan lima lagi model pula bakal dilancarkan menjelang akhir 2023.

Tiada perincian mengenainya setakat ini, tetapi H6 akan dipasang di kilang milik syarikat berkenaan yang terletak di Rayong, sebelum ini dimiliki oleh General Motors. Perkhabaran ini juga mungkin memberikan petanda bahawa model yang mungkin bakal dibawa masuk ke pasaran Malaysia, sama dengan unit import sepenuhnya (CBU) atau pun pemasangan tempatan (CKD) (GWM memiliki fasiliti CKD di Gurun, Kedah) dengan cukai import dan eksais yang lebih rendah. Model H6 coupe sedia ada pernah dijadualkan tiba di sini pada tahun 2017 tetapi sehingga sekarang tidak kunjung tiba.

H6 baharu merupakan kenderaan GWM pertama yang dibangunkan dengan Lemon modular platform, yang turut digunakan oleh kenderaan elektrik Good Cat. Sedikit besar berbanding model sedia ada, H6 baharu ini memiliki penampilan yang lebih menarik berbanding model sebelumnya. Ciri yang diberikan termasuklah gril paten Fangsheng enam-poin, lampu utama LED “Rising Flame”, bampar hadapan berbentuk-X, dan lampu belakang lebar sepenuhnya.

Di dalamnya, H6 menampilkan kabin futuristik dengan papan pemuka yang minimalis, konsol tengah yang tinggi dengan pemilih gear rotary dan instrumen freestanding 10.25-inci dan juga paparan infotainmen 12.3-inci. Kereta ini juga miliki ketersambungan 5G dan fungsinya boleh dikemaskini.

Bagi aspek keselamatan, H6 ditawarkan dengan brek kecemasan sendiri dengan pengesan trafik, penunggang basikal dan pejalan kaki, pemantauan titik buta, pengesan isyarat trafik, dan pemanduan sendiri Level 2, fungsi untuk menjaga pendikitan, brek dan stereng. Walau bagaimana pun, tidak dipastikan adakah model pasaran Thai akan menerima ciri ini.

Di China, H6 menawarkan dua pilihan enjin pengecas turbo empat-silinder – unit 1.5 liter dengan hamburan 166 hp dan tork 285 Nm dan 2.0 liter dengan 208 hp dan 325 Nm. Kesemua model menerima transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan, sementara penjana kuasa 2.0 liter turut diberikan sistem pacuan semua-roda Haldex.

Menurut laporan portal automotif Headlightmag.com, Haval H6 baharu ini bakal dilancarkan di Thailand pada Mac, kemungkinan besar di Bangkok International Motor Show.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required