Indonesia akan mansuhkan sementara “cukai mewah” bagi kenderaan, usaha rancakkan industri automotif

Indonesia akan mansuhkan sementara “cukai mewah” bagi kenderaan, usaha rancakkan industri automotif

Penularan pandemik Covid-19 serta Perintah Kawalan Pergerakan yang dikenakan dari satu sisi telah mengurangkan keperluan atau keinginan orang terhadap kenderaan baru. Tetapi, seperti yang dapat dilihat sepanjang tempoh pengecualian cukai SST kenderaan di Malaysia sejak Jun tahun lalu, pelanggan tetap membeli dan memanfaatkan pengecualian berkenaan.

Kini, Indonesia juga telah umumkan pemansuhan sementara bagi “cukai mewah” yang dikenakan terhadap sebahagian kereta yang dijual di sana, bertujuan untuk membantu melonjakkan serta merancakkan jualan dalam usaha memulihkan keadaan industri automotif di sana.

Kementerian Ekonomi republik itu memaklumkan, bermula Mac hingga Mei nanti, kerajaan akan memansuhkan cukai mewah bagi jualan sedan dan kereta pacuan dua roda dengan kapasiti enjin di bawah 1,500 cc. Ketika ini, kadar cukai mewah yang dimaksudkan ialada antara 10% hingga 30%, lapor Reuters.

Indonesia akan mansuhkan sementara “cukai mewah” bagi kenderaan, usaha rancakkan industri automotif

Bagi tempoh tiga bulan berikutnya sehingga Ogos, pihak berkuasa di sana akan memberi diskaun 50% bagi bayaran cukai mewah, dan tiga bulan berikutnya bakal menyaksikan diskaun berkenaan menjadi separuh lagi daripada kadar tersebut. Semua ini bertujuan sebagai pemangkin aktiviti jualan kenderaan. Kementeriannya juga memaklumkan skim sementara ini akan dinilai setiap tiga bulan.

Kementerian itu juga menyatakan bahawa industri automotif adalah sebuah komponen penting dalam ekonomi Indonesia, kerana pengeluar, pengedar dan bengkel jika digabungkan telah menyediakan pekerjaan kepada 1.5 juta orang. Insentif cukai ini boleh merancakkan pengeluaran sebanyak 81,752 unit lagi, ujarnya.

Jualan kenderaan di negara terbesar dan paling ramai warga di ASEAN itu telah pulih selepas kejatuhan menjunam ketika diawal waktu pandemik, tetapi masih belum sampai ke tahap sebelum Covid. Jualan kenderaan di Indonesia pada tahun 2020 adalah sekitar 532,000 unit, hampir separuh jika dibandingkan dengan angka tahun 2019. Persatuan pengeluar kenderaan Gaikindo telah mendesak kerajaan selama berbulan-bulan untuk memberikan pengecualian cukai ini, untuk menarik lebih banyak perhatian daripada pembeli.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required