Projek pembinaan Lebuhraya SUKE catat kemajuan sebanyak 87% pada akhir 2020 seperti yang dijadual

Projek pembinaan Lebuhraya SUKE catat kemajuan sebanyak 87% pada akhir 2020 seperti yang dijadual

Projek Lintasan Sungai Besi-Ulu Klang Sdn. Bhd. anak syarikat penuh Kumpulan Syarikat PROLINTAS yang merupakan merupakan pemegang konsesi bagi projek pembinaan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) memaklukan projem pembinaan lebuhraya terbabit telah mencatatkan kemajuan keseluruhan pembinaan sebanyak 87% pada akhir tahun 2020.

Ini disokong dengan pakej CB3 yang menghubungkan Jalan Taman Putra dengan Jalan Merbau berhampiran Pekan Ampang siap 100%. Pakej CB3 ini merupakan pakej pertama di dalam lapan pakej pembinaan yang siap sepenuhnya bagi projek Lebuhraya SUKE.

Menurut Timbalan Pengurus Besar SUKE, Ir. Dr. Zarulazam Eusofe, pakej CB3 sepanjang 2.7km melibatkan laluan kawasan Ampang Waterfront, Bandar Baru Ampang dan berakhir di Jalan Merbau, berhampiran LRT Ampang. Kerja-kerja pembinaan ini telah mengambil masa selama empat tahun dan berjaya disiapkan lebih awal daripada jadual yang ditetapkan.

“Apabila Lebuhraya SUKE ini dibuka kepada pengguna kelak, jajaran pakej ini akan membantu melancarkan aliran trafik dari kawasan sekitar Bukit Indah, Kampung Dato’ Mufti, Taman Kosas dan Bandar Baru Ampang. Pengguna yang menghala ke Pusat Bandar Kuala Lumpur cuma perlu menggunakan Persimpangan Kosas atau Persimpangan Ampang seterusnya melalui Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH).

Dengan jarak anggaran sekitar 12 kilometer ini dari persimpangan- persimpangan tersebut, pemanduan hanya akan mengambil masa sekitar lapan minit dan tanpa perlu menempuh kesesakan trafik di Jalan Ampang,” ujar Ir. Dr. Zarulazam.

Projek pembinaan Lebuhraya SUKE catat kemajuan sebanyak 87% pada akhir 2020 seperti yang dijadual

Tambahnya lagi, dengan pembangunan projek Lebuhraya SUKE ini, ia bakal memberi manfaat besar terutama kepada penduduk sekitar Ampang di mana syarikat ini juga telah menaik taraf Jalan Ampang sedi ada yang terletak di bawah struktur Lebuhraya SUKE.

Malahan Jalan Ampang yang sebelum ini hanya mempunyai dua lorong kini telah dilebarkan kepada tiga lorong setiap hala. Dengan penambah baikan ini, pengguna di Jalan Ampang akan mendapat jalan yang lebih selesa dan lancar serta percuma.

Pembinaan Lebuhraya SUKE sepanjang 24.4km telah bermula pada 29 Ogos 2016. Apabila siap sepenuhnya kelak, ia dijangka akan mengurangkan kesesakan lalu lintas sekurang-kurangnya sebanyak 30% di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) dan di kawasan berkepadatan tinggi seperti Cheras, Pandan Indah dan Ampang.

Bermula di Sri Petaling dan berakhir di Ulu Kelang di Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2), Lebuhraya SUKE akan mempunyai sambungan terus highway to highway, dengan menghubungkan secara terus beberapa lebuh raya utama dalam bandar seperti DUKE, AKLEH, Lebuhraya KL-Seremban, Lebuhraya Cheras-Kajang, Lebuhraya BESRAYA dan Lebuhraya KESAS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required