VIDEO: Perodua SUV D55L 2021 — 1.0L Turbo, CVT, ASA 3.0, tiga varian, dari RM62k hingga RM73k

Jadi, banyak juga maklumat yang mula muncul berkaitan SUV Perodua D55L yang diumumkan dibuka untuk tempahan bermula semalam. Dan, kemudiannya, ada juga brosur yang sudah bocor dan lebih awal sebelum pelancaran. Antara yang terpampang ialah nama model tersebut yang akan dipanggil Perodua Ativa (Perodua dalam pengumuman sebelum itu tidak mendedahkan hal ini). Kita akan lihat hal ini dalam artikel berbeza nanti.

Untuk video ringkas ini, kita beri dulu perhatian terhadap maklumat-maklumat awal yang telah disahkan sendiri oleh Perodua. Misalnya, penggunaan platform terkini Daihatsu New Global Architecture (DNGA), enjin turbo 1.0L tiga-silinder dan CVT yang menggantikan 4AT sebelum ini serta penawaran tiga varian dan juga harga jualannya, yang bermula dari RM62,500 hingga RM73,400, atas jalan tidak termasuk insurans, dan dengan pengecualian cukai SST hingga 30 Jun nanti.

Lebih menarik ialah aspek keselamatannya. SUV Perodua ini dilengkapi ASA 3.0, yang akan ada pada semua varian (sebelum ini hanya ditawarkan pada varian tertinggi), dan beroperasi dalam kelajuan yang lebih tinggi berbanding versi 2.0, serta mampu mengesan kenderaan roda dua (pengesanan pejalan kaki sudah ditambah dalam versi 2.0).

VIDEO: Perodua SUV D55L 2021 — 1.0L Turbo, CVT, ASA 3.0, tiga varian, dari RM62k hingga RM73k

Baru bagi versi 3.0 ini ialah Amaran Mengekalkan Lorong (LDW), yang ditawarkan standard bagi semua varian. Bagi varian AV yang paling tinggi, ia menerima tambahan Kawalan Mengekalkan Lorong, Peninjau Titik Buta, Amaran Lintasan Trafik di Belakang serta Kawalan Melayar Adaptif! Semua kelengkapan pemanduan autonomous Tahap 2 ini adalah bonus bagi tanda harga seperti ini, dan bagi ASEAN NCAP juga dijangka SUV ini akan menerima penarafan lima-bintang.

Selebinya, tonton video ini untuk tahu lebih lanjut. Adakah spesifikasi dan tanda harganya cukup menarik dan berbaloi untuk menjadikannya pilihan SUV kompak popular di Malaysia selepas ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required