Nissan, Toyota henti seketika produksi di Jepun kerana bekalan komponen terjejas akibat gempa bumi

Nissan, Toyota henti seketika produksi di Jepun kerana bekalan komponen terjejas akibat gempa bumi

Nissan telah menggantung seketika produksinya di kilang Oppama dan Shonan di Jepun selama dua hari pada minggu ini disebabkan gempa bumi yang menjejaskan salah satu pembekalnya pada 13 Februari lalu, laporan Nikkei Asia.

Produksi dihentikan pada Isnin dan Selasa bagi kilang Oppama, yang mengeluarkan Note, dan kilang Shanon yang merupakan subsidiari Nissan yang mengeluarkan varian NV200 dan juga trak pikap Patrol.

Pembekal yang terjejas ialah subsidiari Hitachi, Hitachi Astemo, yang membekalkan komponen suspensi untuk kilang Nissan. Bekalan komponen tersebut terjejas disebabkan gempa bumi, yang mengakibatkan bekalan kuasa ke kilang Hitachi Astemo terjejas; sekaligus membuatkan ia turut menjejaskan Toyota, memaksa pengeluar untuk menggantung produksi mereka di negara terbabit sehingga empat hari mulai 17 Februari.

Menurut Automotive News, gangguan bekalan komponen terbabit telah menjejaskan produksi bagi model termasuk Toyota RAV4, C-HR dan Harrier, sementara model Lexus yang terbabit pula ialah LS dan IS sedan, model dua-pintu RC dan LC, serta LX, NX, UX dan RX. Walau bagaimana pun, isu rantaian bekalan tersebut tidak menjejaskan produksi Toyota di luar negara.

Malahan, Toyota juga tidak mendedahkan bekalan komponen mana atau pun pembekal yang terjejas akibat gempa bumi itu, ujar Automotive Nes lagi. Walau bagaimana pun, komponen yang terbabit tidak melibatkan semi-konduktor, menurut jurucakap Toyota Shiori Hashimoto. Walau bagaimana pun, menurut laporan, ada kekurangan bekalan cip mikro bagi kegunaan industri automotif di peringkat global, dan difahamkan pengeluaran bagi komponen tersebut dikurangkan disebabkan gempa bumi tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required