Pembekal brek Toyota dan Nissan, Akebono akui berlaku pemalsuan data melibatkan lebih 100,000 kes

Pembekal brek Toyota dan Nissan, Akebono akui berlaku pemalsuan data melibatkan lebih 100,000 kes

Mungkin ramai yang pernah berbohong dalam keadaan tertentu untuk apa juga sebab. Tetapi, sekiranya itu dilakukan lebih dari 100,000 kali, dan melibatkan komponen penting pada kenderaan seperti brek, maka itu bukan lagi jenaka. Tetapi inilah yang dilakukan oleh pembekal komponen automotif Jepun, Akebono Brake Industry. Minggu lalu, syarikat itu mendedahkan telah menemui kira-kira 114,000 salah laku, ada antaranya sejak tahun 2001 lagi.

Seperti dilaporkan oleh Nikkei, ini termasulkan pemalsuan data pemeriksaan terhadap brek dan komponen lainnya yang terlibat. Yang melibatkan kompnen tersebut, sekitar 5,000 kes gagal lulus standard kualiti yang telah dipersetujui oleh syarikat itu dengan pelanggan OEM-nya, yang turut termasuk Nissan dan Toyota. Komponen sama sebenarnya turut diedarkan kepada sekurang-kurangnya 10 lagi syarikat.

Syarikat itu memaklumkan telah memeriksa sekitar 190,000 data daripada pemeriksaan biasa yang dijalankan di bawah persetujuan dengan pelanggan, dan telah mendapati kira-kira 60% daripada laporan berkenaan mengandungi pemalsuan. Sebagai tambahan kepada pemalsuan keputusan pemeriksaan tersebut, terdapat juga situasi di mana data palsu digunakan bagi pemeriksaan yang tidak pernah dijalankan. Salah laku ini dikesan di empat kilangnya di Jepun.

Presiden Akebono, Yasuhiro Miyaji memohon maaf diatas kejadian tersebut, dan meletakkan kesalahan itu sebahagiannya ke atas kurangnya penukaran petugas yang terlibat di dalam melakukan pemeriksaan. Bagaimanapun, Akebono tidak akan melakukan panggilan semula untuk menukar komponen terlibat. “Tidak ada sebarang masalah dengan keselamatan, dan kami telah mendapatkan pengesahan berkaitan ini daripada pengeluar sendiri,” jelas beliau.

Jurucakap Akebono menjelaskan, syarikat itu telah menjalankan pemeriksaan sekali lagi ke atas komponen berkaitan dan mendapati tiada sebarang masalah dengan prestasinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required