MINI Countryman F60 facelift 2021 dilancarkan di M’sia – Cooper S dan Cooper SE PHEV, RM244k hingga 254k

MINI Countryman F60 <em>facelift</em> 2021 dilancarkan di M’sia – Cooper S dan Cooper SE PHEV, RM244k hingga 254k

Selain dari pelbagai model BMW yang dilancarkan hari ini, BMW Group Malaysia turut melancarkan model facelift untuk MINI Countryman F60. Model SUV untuk MINI ini terus ditawarkan sebagai unit pemasangan tempatan (CKD) dalam varian Cooper S dan Cooper SE All4 plug-in hybrid (PHEV), serta diberikan berberapa peningkatan rupa dan kelengkapan.

Countryman facelift ini dijual pada harga bermula RM244,266 bagi Cooper S sehingga RM254,462 untuk Cooper SE All4 – harga yang dinyatakan kesemuanya adalah harga atas jalan tanpa insuran dan cukai jualan (SST). Walau bagaimanapun, ia sudahpun termasuk pakej waranti empat tahun tanpa had perbatuan dan juga servis berkala. Pembeli yang mahukan harga lebih murah boleh memilih pakej waranti hanya dua tahun yang disediakan BMW Malaysia.

Model ini telah pun muncul pada peringkat global Mei tahun lalu, dan ia menampilkan rekaan bampar hadapan dan belakang yang lebih lasak. Antara perubahan berkenaan termasuk kemasan skid plate, gril bampar kini berbentuk trapezoid, manakala liang udara sisi hadapan serta reflektor cahaya pada bampar belakang kini direka menegak.

MINI Countryman F60 <em>facelift</em> 2021 dilancarkan di M’sia – Cooper S dan Cooper SE PHEV, RM244k hingga 254k

Lampu hadapan LED juga telah direka semula dengan reflektor yang kini berbentuk empat segi bersama jalur LED lampu nyalaan siang dan lampu penunjuk isyarat dengan bentuk yang sama. Manakala LED lampu belakang pula menampilkan grafik bendera British Union Jack yang pertama kali diperkenalkan pada MINI facelift 2018.

Kedua-dua varian pasaran Malaysia ini hadir standard dengan penggayaan All4, menampilkan kemasan perak pada skid plate hadapan dan belakang, skirt sisi, kemasan sudut, serta pakej pengayaan luaran Piano Black. Model SE dibezakan dengan lencana MINI E dan port pengecaj serta pemadanan rim aloi 19-inci MINI Yours British Spoke. Model Cooper S pula menerima rim aloi berdiameter sama dengan rekaan Turnstile Spoke.

Kemasan Piano Black turut diberikan pada bahagian dalaman bagi menggantikan kemasan krom pada model sebelum ini. Pemandu menerima paparan instrumen digital bersaiz lima-inci, manakala skrin infotainmen kini lebih besar dengan saiz 8.8-inci bersama butang-butang kawalan dalam kemasan hitam. Panel kawalan di bawah skrin berkenaan pula kini diberikan unit sensitif-sentuhan.

MINI Countryman F60 <em>facelift</em> 2021 dilancarkan di M’sia – Cooper S dan Cooper SE PHEV, RM244k hingga 254k

MINI Coutryman facelift Cooper S dan Cooper SE ini juga menerima pakej Connected Navigation Plus. Ia terdiri dari kelengkapan seperti paparan head-up, hubungan Apple Carplay tanpa wayar dan juga sistem pengecaj peranti pintar tanpa wayar.

Kabin kedua-dua varian ini juga hadir standard dengan upholsteri Carbon Black Leather Cross Punch, kemasan dalaman MINI Yours Illuminated Shaded Silver, lapik bumbung Hazy Grey, roda stereng kulit MINI Yours Walknappa, tempat duduk hadapan larasan berkuasa dengan memori, pendingin hawa dua-zon, sistem bunyi Harman Kardon dengan 12-pembesar suara serta pintu hatch belakang yang boleh dibuka tanpa sentuhan.

Untuk keselamatan, akhirnya Countryman menerima pakej Driving Assistant sebagai ciri standard. Pakej tersebut terdiri dari sistem seperti brek kecemasan automatik bersama pengesan pejalan kaki, lampu tinggi automatik dan juga pengenal tanda trafik. Ia juga menerima enam-beg udara, kawalan kestabilan, penderia parkir hadapan dan belakang serta kamera parkir.

MINI Countryman F60 <em>facelift</em> 2021 dilancarkan di M’sia – Cooper S dan Cooper SE PHEV, RM244k hingga 254k

Tiada perubahan mekanikal untuk model facelift ini. Model petrol sepenuhnya Cooper S masih dijana enjin B48 2.0 liter turbo empat-silinder berkuasa 192 PS dan tork maksima 280 Nm bermula 1,350 rpm hingga 4,600 rpm. Ia hanya memacu roda hadapan dengan kotak gear sport klac berkembar automatik tujuh-kelajuan bersama pedal penukar gear.

Ini membolehkan F60 facelift Cooper S memecut dari pegun hingga 100 km/j dalam masa hanya 7.5 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 226 km/j. Penggunaan bahan api pula dicatatkan pada 6.7 liter untuk setiap 100 km.

Untuk model PHEV Cooper SE pula, ia menampilkan janaan hibrid enjin petrol B38 1.5 liter turbo tiga-silinder berkuasa 136 PS dan tork maksima 220 Nm, bersama motor elektrik berkuasa 88 PS/165 Nm. Ini membolehkan keseluruhan kuasa yang dibekalkan mencapau 224 PS dan tork maksima 385 Nm.

MINI Countryman F60 <em>facelift</em> 2021 dilancarkan di M’sia – Cooper S dan Cooper SE PHEV, RM244k hingga 254k

Model ini dibekalkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik, dan kuasa dialirkan ke kesemua roda dengan sistem AWD All4. Dengan bateri 9.6 kWj (kapasiti lebih tinggi berbanding 7.6 kWj sebelum ini), Cooper SE ini boleh bergerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya sejauh 48 km, naik dari 42 km sebelum ini.

Untuk prestasi pula, ia boleh memecut dari 0-100km/j dalam masa 6.8 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 194 km/j. Bagi penggunaan bahan api, model PHEV ini mencatatkan bacaan 2.4 liter untuk setiap 100 km.

GALERI: MINI Cooper S Countryman 2021

GALERI: MINI Cooper SE Countryman 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required