Mini Countryman F60 facelift 2020 didedahkan – enjin lebih mesra alam, terima pelbagai ciri standard baharu

Mini Countryman F60 facelift 2020 didedahkan – enjin lebih mesra alam, terima pelbagai ciri standard baharu

Selepas diperkenalkan buat pertama kali pada 2017, Mini Countryman F60 kini sudahpun masuk ke fasa facelift. Tingkat taraf kali ini adalah seiring dengan pengenalan model-model facelift Mini yang lain iaitu model standard dalam versi tiga- dan lima-pintu pada 2018, serta model Clubman pada tahun lalu.

Dengan bentuk lebih menyerupai crossover, Countryman kini adalah model antara yang paling penting dalam barisan keluarga Mini, dengan jumlah jualan hampir 30% dari keseluruhan jualan Mini di seluruh dunia. Untuk model F60 LCI ini, ia diberikan sentuhan semula pada rekaan, kelengkapan, pilihan kemasan dan aksesori, dan juga enjin baharu yang lebih bersih.

Pada bahagian muka, gril heksagon model baharu ini telah direka semula walaupun nampak seakan sama. Susun atur kemasan pada bampar juga di rombak, dan perubahan paling nyata pada versi ini adalah liang udara menegak yang diberikan pada setiap sisi.

Lampu hadapan jenis LED dengan fungsi membelok kini adalah ciri standard untuk semua versi Countryman, dan ia turut menampilkan lampu nyalaan siang LED bersama lampu isyarat membelok. Lampu kabus LED juga tampil sebagai ciri standard, datang bersama lampu parkir.

Mini Countryman F60 facelift 2020 didedahkan – enjin lebih mesra alam, terima pelbagai ciri standard baharu

Mereka yang mahukan sistem lampu adaptif boleh memilih ciri berkenaan yang hadir dengan fungsi pembahagian cahaya bervariasi dan fungsi matriks untuk lampu tinggi dengan tahap yang boleh dilaras. Manakala pada bahagian belakang, bampar turut direka semula bersama lampu LED dengan grafik bendera Union Jack.

Model kemaskini ini juga menawarkan kombo warna dan kemasan baharu. Ia termasuk warna badan White Silver Metallic dan Sage Green Metallic yang boleh dikontraskan dengan warna hitam, putih atau perak pada bumbung dan penutup cermin sisi, bergantung pada varian model.

Mini turut menawarkan opsyen penggayaan Piano Black untuk bahagian luar untuk semua varian Countryman. Pakej berkenaan akan menggantikan kemasan krom pada sekeliling lampu hadapan, lampu belakang, gril, pembuka pintu, dan nama model di belakang dengan warna hitam berkilat.

Anda juga turut boleh memilih logo Mini, ‘Cooper S’ dan ‘ALL4’ dengan kemasan warna serupa menerusi pilihan dalam katalog aksesori. Manakala untuk rim, pelbagai rekaan boleh dipilih dengan saiz bermula 16- hingga 19-inci, dengan penambahan rekaan baharu Channel Spoke Black untuk rim 17-inci dan juga Turnstile Spoke dua-tona 19-inci.

Mini Countryman F60 facelift 2020 didedahkan – enjin lebih mesra alam, terima pelbagai ciri standard baharu

Pilihan padanan kemasan dalaman juga turut ditambah pada versi baharu ini. Pembeli kini boleh memilih opsyen upholsteri baharu Chester Indigo Blue dan Chester Malt Brown, manakala Colour Line pada bahagian bawah panel instrumen dan panel pintu yang sebelum ini hanya ada satu opsyen, kini adalah sebahagian dari skema warna.

Untuk Cooper S Countryman, Cooper SD Countryman dan Cooper SE Countryman, kemasan Piano Black adalah ciri standard bagi kokpit dan bezel pintu. Ia digabungkan dengan jalur serlahan berwarna British Oak Dark. Manakala kemasan MINI Yours Interior Style Shaded Silver dengan bezel kokpit menyala pula ditawarkan sebagai pilihan.

Bagi memastikan Countryman ini terus memenuhi piawaian emisi Eropah yang semakin ketat, enjin model tersebut diberikan tingkat taraf yang membolehkan ia beroperasi lebih bersih. Untuk versi petrol, ia kini diberikan particulate filter, manakala untuk enjin diesel ia telah dilengkapkan dengan unit Selective Catalytic Reduction (SCR) yang disuntik cecair AdBlue. Ini membolehkan semua varian Countryman LCI patuh dengan standard emisi Euro 6D yang akan dilaksanakan pada 2021.

Enjin-enjin petrol tiga silinder pada model One (102 hp) dan Cooper (136 hp) serta enjin empat-silinder pada Cooper S (178 hp), kini direka dengan manifold ekzos yang bersepadu bersama kepala silinder dan pengecas turbo. Ia dibuat bagi mendapatkan suhu yang lebih baik pada gas ekzos dan pengecas turbo berkenaan.

Dalam masa yang sama, penyejukkan pada takung minyak juga dapat dikurangkan ketika ia tidak diperlukan (semasa beban separa) dengan menggunakan injap penyejuk baharu. Sistem suntikan juga diperkemaskan di mana tekanan pada unit suntikan bahan api tersebut dinaikkan dari 200 bar kepada 300 bar.

Seperti juga enjin petrol, enjin diesel juga kini diberikan unit stater generator bagi meningkatkan kadar efisiennya. Sistem turbo dua-peringkat yang sebelum ini hanya diberikan pada versi diesel paling berkuasa (Cooper SD 190 hp), kini turut dilengkapkan pada pada Cooper D (150 hp), dengan penyuntik bahan api pada kebuk pembakaran berfungsi dengan tekanan 2,500 bar.

Sistem pacuan semua roda ALL4 Mini ditawarkan sebagai opsyen untuk semua varian enjin, tetapi ia adalah ciri standard pada model plug-in Hybrid Cooper SE. Ini kerana, Cooper SE Countryman ALL4 diberikan sistem AWD istimewa di mana enjin petrol tiga silinder memacu roda hadapan, manakala motor elektrik pula memacu gandar belakang.

Ini membolehkan model berkenaan menerima kuasa keseluruhan 220 hp. Kuasa kepada motor elektrik tersebut dibekalkan dari bateri lithium-ion 9.6 kWj, membolehkan kereta ini bergerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya dalam jarak 55 hingga 61 km.

Mini Countryman F60 facelift 2020 didedahkan – enjin lebih mesra alam, terima pelbagai ciri standard baharu

Untuk transmisi pula, Cooper ALL4 dan Cooper D ALL4 kini hadir dengan pilihan kotak lapan kelajuan automatik, sama seperti Cooper S ALL4, Cooper SD dan Cooper SD ALL4. Kotak gear 8AT ini juga adalah ciri opsyen untuk Cooper D.

Bagi model lain, ia pelanggan boleh memilih sama ada mahu menggunakan kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan atau manual enam-kelajuan. Manakala Cooper SE ALL4 pula menerima kotak gear enam-kelajuan automatik. Akhir sekali. versi paling berkuasa untuk model petrol dan diesel boleh dipilih untuk menggunakan transmisi klac berkembar automatik tujuh-kelajuan Steptronic atau lapan-kelajuan automatik Steptronic.

Mini Countryman facelift ini menampilkan ciri-ciri standard seperti roda stereng balutan kulit dan juga larasan ketinggian pada tempat duduk hadapan. Tempat duduk larasan elektrik pula adalah ciri opsyen, termasuk fungsi memori pada bahagian pemandu. Ia juga dilengkapi dengan panel instrumen digital 5.0-inci bsersama rekan Black Panel di belakang roda stereng.

Untuk sistem multimedia, Countryman ini diberikan skrin utama 8.8-inci bulat di tengah papan pemuka, dengan sistem Connected Media (termasuk Radio MINI Visual Boost dan paparan instrumen digital) serta pilihan Connected Navigation Plus (ditambah dengan pengecas peranti tanpa wayar dan soket USB kedua).

Mini Countryman F60 facelift ini juga datang dengan pelbagai aksesori asli yang boleh anda pilih dari katalog. Antaranya adalah rak basikal di belakang, roof box, dan juga karpet kaki untuk kegunaan semua jenis cuaca. Aksesosri John Cooper Works dan lampu projektor LED pintu turut ditawarkan.

GALERI: Keluarga Mini Cooper Countryman 2020

GALERI: Mini Cooper Countryman ALL4 2020

GALERI: Mini Cooper S Countryman ALL4 2020

GALERI: Mini Cooper SE Countryman ALL4 2020

GALERI: Aksesori asli Mini Cooper Countryman 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required