Tesla Model 3 dan Hyundai Kona Electric jadi pilihan sebagai kereta peronda dan pengiring polis Indonesia

Tesla Model 3 dan Hyundai Kona Electric jadi pilihan sebagai kereta peronda dan pengiring polis Indonesia

Kepolisian Negara Republik Indonesia (POLRI) telah memilih Tesla Model 3 sebagai kenderaan elektrik pertama dalam barisan kenderaan peronda Korps Lalu Lintas POLRI, sementara Hyundai Kona Electric pula menjadi kereta pengiring untuk pejabat gabenor Jawa Barat.

Menurut detikOto, Model 3 telah disumbangkan oleh Ikatan Motor Indonesia (IMI) dan Prestige Image Motorcars, dengan memilih varian Standard Range Plus. EV ini dipadankan dengan motor elektrik yang dipasang di bahagian belakang, memiliki kuasa hingga 287 PS (283 hp atau 211 kW) dan tork 450 Nm, boleh dipecut dari 0-100 km/j dalam 5.6 saat dan kelajuan maksimum mampu mencecah 225 km/j.

Motor elektrik tersebut dijanakan oleh bateri lithium-ion 54-kWh yang mampu memberikan jarak pemanduan sekitar 400 k, dan kos anggaran untuk pengecasan untuk mendapatkan jarak tersebut adalah hanya 70,000 rupiah (RM19.81). Untuk tugasan polis, unit yang dipinjam ini turut dihiasi pelekat rasmi POLRI dengan lampu polis di bumbung. Di republik berkenaan, Model 3 Standard Range Plus dijual oleh Prestiga Image Motorcars dengan harga 1.5 juta rupiah (RM424,425).

Bagi Hyundai Kona Electric pula, hanya varian tunggal Signature yang dijual di republik berkenaan. Motor elektrik yang dipasang di hadapan menyalurkan kuasa hingga 136 PS (134 hp atau 100 kW) dan 395 Nm, membolehkannya ia dipecut dari 0-100 km/j dalam 9.9 saat dan mampu mencapai kelajuan maksimum hingga 155 km/j. Ia dikuasakan oleh bateri polimer lithium-ion 39.3-kWh yang mampu menyalurkan pacuan hingga jarak 289 km mengikut peraturan WLTP.

Sama seperti Model 3, Kona Electric yang digunakan di Jawa Barat turut dihiasi pelekat dan kelengkapan kepolisan. Untuk pasaran semasa, varian Signature dijual pada harga 697 juta rupiah (RM197,213).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required