Perodua Ativa dapat lima bintang dalam ujian ASEAN NCAP – model Asean pertama diuji guna protokol baru

Perodua Ativa dapat lima bintang dalam ujian ASEAN NCAP – model Asean pertama diuji guna protokol baru

Perodua Ativa yang baru sahaja dilancarkan hari ini telah diuji dalam program Penilaian Kenderaan Baru Asean (Asean NCAP) dan ia telah mendapat lima bintang dalam semua empat kategori yang dilalui – Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), Perlindungan Penumpang Kanak-Kanak (COP), bantuan keselamatan serta keselamatan kepada penunggang motosikal (termasuk pemerhati titik buta dan perlindungan pejalan kaki).

Dalam program ini, jumlah mata yang diberikan untuk setiap kategori ujian mengikut susunan seperti di atas adalah masing-masing 40%, 20%, 20% dan 20%. Bagi Ativa, ia telah mencatat 37.48, 17.36, 18.57 dan 10.00 mata. Asean NCAP turut menyatakan bahawa Ativa adalah model pertama dalam benua ini yang diuji dalam protokol 2021-2025 yang terbaru.

Data daripada ujian offset hadapan menunjukkan bahawa perlindungan bagi kedua-dua penumpang di hadapan adalah baik, sementara perlindungan yang diberikan pada dada penumpang serta kaki adalah memadai. Data daripada ujian perlanggaran tepi pula menunjukkan perlindungan dada pemandu adalah mencukupi. SUV Perodua ini mencatat mata 14.08 untuk perlanggaran hadapan, 7.90 untuk perlanggaran tepi dan 8.00 untuk teknologi perlindungan kepala.

Bagi perlindungan penumpang kanak-kanak, daripada 20 mata penuh, Ativa diberikan 17.36, dan lain-lain ia mencatat 24.00 untuk ujian dinamik, 9,00 untuk ujian asas kenderaan dan 11.26 untuk ujian pemasangan kelengkapan. Sistem kekangan untuk patung ujian sama seperti kanak-kanak 18 bulan yang digunakan adalah Maxi Cosi Cabriofix menghadap ke belakang, dipasang menggunakan Isofix dan tapak sokongan di bawah, sementara untuk patung seperti kanak-kanak tiga tahun, ia menggunakan Joie Stages ISOFIX.

Dalam ujian dinamik penumpang kanak-kanak, Ativa mencatat 8,00 mata bagi perlanggaran hadapan, 4.00 bagi perlanggaran tepi dan 4.00 bagi perlanggaran tepi, memberikan jumlah keseluruhan 12.00 mata bagi patung ujian kanak-kanak 18 bulan dan tiga tahun.

Pergi pula kepada kategori bantuan keselamatan, Ativa mencatat mata 6.00 untuk brek secara berkesan dan penghindaran, 4.50 untuk peringatan tali pinggang, 6.00 untuk brek kecemasan autonomous serta 3.00 untuk advance SAT, seterusnya memberikan mata keseluruhan 19.50.

Perodua Ativa dapat lima bintang dalam ujian ASEAN NCAP – model Asean pertama diuji guna protokol baru

Penilaian baru bagi Asean NCAP 2021-2025, iaitu Autonomous Emergency Braking (AEB) menyaksikan fungsi serta keberkesanan sistem AEB City dan AEB Inter-Urban yang dipasang pada Ativa diuji. Kedua-dua sistem ini diberikan secara standard untuk semua varian, dan ia telah disahkan berfungsi dengan baik mengikut syarat Asean NCAP.

Penilaian teknologi titik buta sudah pun diperkenalkan dalam protokol 2017-2020, dan protokol 2021-2025 yang baru ini terus melakukannya di bawah kategori keselamatan penunggang motosikal. Dalam ujian ini, Ativa mencatat mata 4.00 untuk pengesan titik buta, 0.00 bagi pandangan belakang, 2.00 untuk lampu hadapan, 2.000 untuk pejalan kaki dan 0.00 untuk Advanced MST, menjadikan keseluruhannya 8.00 mata.

Secara keseluruhannya, Ativa yang diuji dalam kategori kenderaan SUV telah mencatat mata 83.40, dan melayakkan ia untuk mendapat penarafan Asean NCAP lima bintang. SUV terbaru Perodua ini telah mula dijual dengan harga antara RM61,500 hingga RM72,000 tidak termasuk insurans.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required