Bermula dari pendaftaran paten pada bulan April 1946 hinggalah sekarang, Vespa sudah berusia 75 tahun dan syarikat itu menyambut ulang tahun mereka dengan pengeluaran model khas 75th Anniversary untuk Primavera dan GTS.

Dua model istimewa ini menggunakan skema warna “Giallo 75th”, yang memberikan penghormatan kepada warna Vespa tahun 40-an dan ia kemudiannya diserikan lagi dengan kemasan “tie” hadapan warna kuning opaque pyrite serta tulisan nombor 75 berwarna kelabu di panel tepi dan fender hadapan.

Kedua-dua model keluaran khas ini juga menggunakan tempat duduk yang dibalut kulit serta rim berwarna kelabu dengan jalur putih di tepi. Terdapat juga beberapa bahagian yang berwarna krom seperti pelindung ekzos, keliling meter, cermin sisi, perumah lampu serta peletak kaki.

Turut diberi secara standard adalah rak barangan belakang berwarna krom, yang kemudiannya dipasang dengan beg berbentuk bulat, menyamai bentuk seperti tayar simpanan pada model Vespa klasik. Beg yang diperbuat daripada kulit nubuck ini datang dengan tali bahu serta pelindung kalis air, dan ia boleh dicabut dengan mudah untuk dibawa oleh pengguna.

Di sebalik pelindung kaki dalam motosikal ini, terdapat lencana yang tertulis nombor keluaran model edisi khas, dan panel instrumennya menggunakan unit digital LCD 4.3 inci. Setiap satu model 75th Anniversary ini datang dengan selendang sutera Itali, plet vintaj Vespa, buku pemilik serta poskad sejarah Vespa.

Setakat ini untuk pasaran Malaysia, kita masih belum tahu berapa banyak model ini akan tiba, tetapi pengedar rasminya, Didi Resources sedang cuba mendapatkannya untuk pasaran tempatan.

GALERI: Vespa GTS 75th Anniversary 2021

GALERI: Vespa Primavera 75th Anniversary 2021