Infiniti QX60 2022 bakal guna enjin V6 3.5L, transmisi auto sembilan kelajuan, AWD; lancar hujung tahun ini

Infiniti QX60 2022 bakal guna enjin V6 3.5L, transmisi auto sembilan kelajuan, AWD; lancar hujung tahun ini

Infiniti telah mendedahkan perincian awal berkenaan QX60 generasi seterusnya, yang kini sedang menjalani ujian pembangunan sebelum dilancarkan hujung tahun ini. Pengumuman terbaru ini kebanyakannya memberi fokus kepada kemampuan SUV tiga baris tempat duduk ini dalam cuaca yang teruk, hasil daripada penggunaan sistem Intelligent All-Wheel Drive.

Ia adalah sebahagian daripada tetapan penggerak SUV ini, yang termasuk unit enjin V6 3.5 liter serta transmisi automatik sembilan kelajuan baru yang menggantikan unit X-CVT pada QX60 sekarang. Menurut Infiniti, sistem pacuan semua roda mereka telah melalui ujian menyeluruh dalam pelbagai keadaan, dari salji hingga pasir, jalan basah dan pelbagai lagi keadaan lain. Selain di kawasan salji seperti dalam gambar, kenderaan ini juga diuji di padang pasir.

“Kami mendengar kata-kata daripada pelanggan dan kami mahu memberikan Infiniti QX60 serba baru yang boleh menunjukkan prestasi secara yakin dalam hampir semua jenis keadaan cuaca. Sistem Intelligent All-Wheel Drive terbaru melebihi jangkaan kami dengan penyampaian kuasa yang lancar,” kata pengurus kanan strategi dan perancangan produk Infiniti, Eric Rigaux.

Sistem AWD pada QX60 baru ini mempunyai agihan kuasa lebih kepada roda hadapan, tetapi apabila cengkaman diperlukan, ia boleh menghantar sehingga 50% kuasa kepada roda belakang secara pantas menggunakan direct coupling. Sistem ini dikatakan lebih bagus berbanding coupling elektromagnetik.

Teknologi lain yang berkaitan dengan pengendalian adalah termasuk Active Brake Limited Slip, iaitu sistem kawalan tork yang akan membrek mana-mana satu roda supaya kuasa dapat disampaikan kepada roda lain yang mempunyai cengkaman lebih baik.

“Sistem ini dapat membenarkan QX60 mengekalkan pergerakan lurus secara baik, lebih yakin dan pergerakan awal lebih baik. Sekiranya anda berhenti atas ais dan menekan pedal untuk bergerak, ia boleh bergerak ke hadapan lebih mudah dan lebih yakin,” kata pengurus pembangunan prestasi kenderaan Infiniti, Chris Fischer.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required