Honda dapat tempat pertama dalam aspek “kesihatan jenama keseluruhan” kaji selidik YouGov di Malaysia

Honda dapat tempat pertama dalam aspek “kesihatan jenama keseluruhan” kaji selidik YouGov di Malaysia

Dalam satu kaji selidik yang dijalankan oleh YouGov 2021 Automotive Rankings di Malaysia, Honda telah dinobatkan tempat pertama sebagai jenama kenderaan dengan “kesihatan jenama keseluruhan terbaik”. Jenama bukan nasional nombor satu di Malaysia ini telah mendapat mata +37.9 mengatasi Toyota (+36.1) dan Perodua (+33.6).

Kedudukan ini disusun menggunakan kutipan mata YouGov BrandIndex, iaitu satu ukuran kesihatan jenama keseluruhan yang dikira dengan mengumpul mata purata dalam Tanggapan, Kualiti, Nilai, Kepuasan, Saranan serta Reputasi. Kaji selidik ini dibuat dari 1 Februari 2020 hingga 31 Januari 2021.

Meskipun Honda berada di tempat paling atas, masih terdapat tiga aspek yang ia ketinggalan berbanding jenama lain. Perodua telah berjaya mendapat tempat paling atas dalam tanggapan berkaitan Nilai (pengguna jenama ini melihat kepada nilai untuk wang) dengan kutipan +44.0 mata, diikuti Toyota +35.5 dan Honda +35.2. Perodua juga mengatasi Honda dalam kategori Kepuasan (kutipan +29.6 mata berbanding +21.5).

Honda dapat tempat pertama dalam aspek “kesihatan jenama keseluruhan” kaji selidik YouGov di Malaysia

Menurut warga Malaysia yang terlibat dalam kaji selidik ini, satu bahagian yang Honda bagus, tapi bukanlah yang paling atas, adalah Reputasi (mengukur reputasi korporat jenama dengan bertanya jenama mana yang mereka akan rasa bangga untuk bekerja dengannya). Ia berjaya mendapat tempat ketiga dengan kutipan mata +38.1) sementara Mercedes-Benz (+39.3) duduk di tempat pertama dan diikuti BMW (+38.8).

Kedudukan 10 paling atas secara keseluruhan didominasi oleh jenama Jepun dan ini termasuk Nissan yang berada di tempat kelapan (+14.4) dan Mazda di tempat kesepuluh (+12.9). Jenama Jerman juga tidak kurang hebatnya dengan Mercedes-Benz di tempat keempat (+23.4), BMW di tempat kelima (+23.3) dan Audi di tempat ketujuh (+15.9). Satu-satunya jenama bukan Jepun, Malaysia atau Jerman adalah Range Rover, di tempat kesembilan (+13.2).

YouGov menyatakan syarikat mereka sebagai satu kumpulan penyelidikan dan analisis data antarabangsa dengan misi untuk “menyediakan data tepat berterusan kepada apa yang difikirkan oleh dunia.” Dengan “panel global” yang mempunyai 11 juta ahli, ia mempunyai operasi di United Kingdom, Amerika Syarikat, Eropah, Timur Tengah, India dan Asia Pasifik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required