JPJ laksana penguatkuasaan ubahsuai ekzos motor tanpa kebenaran – kompaun, penjara jika bersalah

JPJ laksana penguatkuasaan ubahsuai ekzos motor tanpa kebenaran – kompaun, penjara jika bersalah

Pada akhir bulan lalu, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengingatkan orang ramai bahawa mana-mana pemilik yang didapati bersalah mengubahsuai ekzos kenderaan mereka sehingga mengganggu ketenteraman awam boleh dipenjara sehingga enam bulan.

Lewat petang semalam, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengeluarkan kenyataan yang lebih kurang sama tetapi lebih kepada menumpukan penguatkuasaan terhadap pemilik motosikal yang melakukan pengubahsuaian ekzos tanpa kebenaran yang menyebabkan bunyi bising.

Menurut JPJ, penguatkuasaan secara bersepadu ini turut melibatkan PDRM dan Jabatan Alam Sekitar (JAS), di mana tindakan diambil ekoran rungutan dan aduan orang. awam mengenai isu ekzos motosikal yang membingitkan telinga.

“Buat masa ini, pihak kami mengambil pendekatan berbentuk advokasi dan nasihat, sebelum sebarang tindakan berbentuk punitif (penguatkuasaan undang-undang) diambil terhadap mana-mana pesalah,” ujar kenyataan yang dikeluarkan itu.

JPJ laksana penguatkuasaan ubahsuai ekzos motor tanpa kebenaran – kompaun, penjara jika bersalah

Menurut JPJ lagi, bahagian penguatkuasaan JPJ Malaysia telah mengguna pakai dua pendekatan di dalam menangani masalah ini iaitu melalui pengeluaran Notis Temu Siasat, di bawah Seksyen 114 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 bagi tujuan siasatan dan pengumpulan maklumat (advokasi/nasihat) atau pun melalui pengeluaran Notis Larangan Penggunaan Kenderaan, di bawah Seksyen 59 (1), Notis (PG1), akta yang sama, bagi tujuan penguatkuasaan.

Di mana melalui pengeluaran Notis PG1 tersebut, mana-mana penunggang/pemilik motosikal yang didapati terlibat di dalam melakukan kesalahan pengubahsuaian ekzos tanpa kebenaran, akan dilarang daripada menggunakan motosikal tersebut, sehinggalah pembaikan terhadap ekzos tersebut dilakukan.

“Penunggang/pemilik motosikal tersebut akan diberikan tempoh tujuh hari untuk membaiki atau menukar ekzos tersebut kepada spesifikasi asal ekzos yang mematuhi pembuatan dan kegunaan yang telah ditetapkan. Seterusnya, motosikal tersebut hendaklah dibawa ke mana-mana pejabat JPJ bagi tujuan pemeriksaan sebagai pembuktian pembaikan terhadap ekzos tersebut telah dibuat dan mematuhi kaedah pembuatan dan kegunaannya,” jelas JPJ lagi.

Mengikut peraturan yang telah ditetapkan, sebarang pengubahsuaian ekzos kenderaan bermotor tanpa kebenaran adalah satu kesalahan, dan boleh dikompaun tidak lebih RM300, atau jika disabit kesalahan di mahkamah, pesalah boleh didenda di bawah Seksyen 119, APJ 1987, dan denda tidak lebih RM2,000, atau penjara tidak lebih enam bulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required