Saman sehingga RM2k terhadap penjaja dan pembeli di lampu isyarat bermula minggu ini – Polis Kelantan

Saman sehingga RM2k terhadap penjaja dan pembeli di lampu isyarat bermula minggu ini – Polis Kelantan

Tempoh hari, Polis Johor sudah pun mengumumkan perlaksanaan Ops Kesedaran iaitu operasi untuk mengekang aktiviti menjaja di kawasan lampu isyarat ketika kereta sedang berhenti. Terbaharu, Polis Kelantan juga mengumumkan bahawa mereka akan mula menyaman pembeli dan peniaga yang menjalankan aktiviti berkenaan di negeri tersebut bermula minggu ini.

Dalam berita Harian Metro, Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner Abdullah Mat Piah dilaporkan berkata, pihaknya tidak teragak-agak mengeluarkan saman kepada peniaga serta pembeli dan mereka boleh dihadapkan ke mahkamah dan didenda sehingga RM2,000 jika disabitkan kesalahan.

Menurut Abdullah, pihaknya sebelum ini sudah memberi nasihat kepada semua peniaga yang menjalankan aktiviti menjaja di lampu isyarat supaya tidak meneruskannya bagi mengelak daripada dikenakan tindakan.

“Kami memandang serius akan perkara ini kerana ia menyalahi undang-undang lalu lintas. Bermula minggu ini, kami akan memastikan tidak ada lagi peniaga yang menjalankan aktiviti menjaja di lampu isyarat,” katanya ketika dihubungi oleh akhbar berkenaan semalam.

Beliau turut menjelaskan bahawa tindakan boleh diambil terhadap pembeli dan peniaga di lampu isyarat mengikut Akta Lalulintas Jalan Raya dan tindakan boleh dikenakan di bawah 10A (1) LN 166/59 Peraturan Lalu Lintas Jalan Raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required