Ujian IMBRT pertama akan bermula bulan hadapan di Johor, babitkan laluan Anjung Medini ke Horizon Hill

Ujian IMBRT pertama akan bermula bulan hadapan di Johor, babitkan laluan Anjung Medini ke Horizon Hill

Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) hari ini telah mengumumkan bahawa projek Iskandar Malaysia Bus Rapid Transit (IMBRT) bakal melangkah ke satu lagi fasa dengan ujian sebenar pertamanya yang akan bermula pada bulan hadapan.

Ujian yang akan dilakukan oleh pihak IRDA berkenaan akan berlangsung di sepanjang Lebuh Raya Sultan Iskandar, melibatkan laluan antara Anjung Medini ke Horizon Hill dalam tempoh tiga bulan bermula 8 April 2021.

Menurut IRDA lagi, ujian perintis ini akan disertai oleh sembilan pembekal bas yang akan menjalankan demonstrasi teknologi bas mesra alam terkini termasuk menggunakan elektrik sepenuhnya dan biodiesel, melibatkan bas 6 dan 12 meter, serta ‘tren tanpa rel’ dengan panjang 32 meter Automated Rapid Transit (ART).

Ujian ini turut akan disertai oleh Institut Pengangkutan Malaysia (MITRANS) bagi membuat penilaian terhadap prestasi sistem ART berkenaan, terutamanya kebolehannya untuk mengambil pusingan, membuat pergerakan dan juga mengubah lorong di atas jalan raya.

Manakala bas 6 meter pula akan melalui ujian bagi menilai prestasinya dalam laluan feeder serta penggunaan bateri untuk setiap trip bagi bas yang dijana kuasa elektrik sepenuhnya.

Ujian IMBRT pertama akan bermula bulan hadapan di Johor, babitkan laluan Anjung Medini ke Horizon Hill

Datuk Ismail Ibrahim, ketua eksekutif IRDA berkata, “Program ujian perintis ini merupakan peristiwa penting bagi IMBRT ketika projek berkenaan telah bermula sepenuhnya. Iskandar Malaysia perlu dihubungkan dengan baik bagi berkembang sebagai bandar metropolis lestari yang kuat pada peringkat antarabangsa. Ia hanya mungkin dengan sokongan dari sistem pengangkutan awam boleh diharap yang mempunyai jaringan yang luas seperti IMBRT.”

“Infrastruktur pengangkutan awam yang efisien dan bersepadu merupakan pemangkin untuk menarik pelabur asing dan domestik ke wilayah ini bagi memacu pertumbuhan ekonomi yang lebih tinggi. Kami yakin bahawa sistem IMBRT akan memberikan mobiliti yang lebih baik untuk rakyat dengan menyediakan hubungan perjalanan dari mula hingga akhir serta akses untuk Iskandar Malaysia. Kami memandang kehadapan untuk fasa seterusnya IMBRT,” tambah Ismail lagi.

IRDA menyifatkan IMBRT ini sebagai tulang belakang pengangkutan awam di Iskandar Malaysia dengan sasaran utamanya bagi memberikan jaringan pengangkutan awam merangkumi 39 hingga 90 peratus dalam wilayah berkenaan, serta meningkatkan bahagian modal dari 15 kepada 40 peratus menjelang 2025.

Ia juga mensasarkan untuk meningkatkan kebolehcapaian dan kebolehubungan, yang memainkan peranan penting dalam menyumbangkan pertumbuhan ekonomi dalam sektor utama serta urbanisasi Iskandar Malaysia, serta mengurangkan jejak karbon dalam sektor pengangkutan wilayah dengan menggunakan pengangkutan mesra alam, tulis IRDA dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Ujian IMBRT pertama akan bermula bulan hadapan di Johor, babitkan laluan Anjung Medini ke Horizon Hill

“Kami perlu meramal dan bersedia bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku memandangkan saiz populasi Iskandar Malaysia akan meningkat menjelang 2025. Sistem pengangkutan berkualiti tinggi seperti IMBRT boleh memberikan komuniti dengan servis yang boleh diharap yang menawarkan jaringan dan capaian lebih luas – berhubung antara satu sama lain dengan servis feeder, laluan terus dan laluan trunk yang turut dihubungkan ke Sistem Transit Johor Bahru-Singapura (RTS),” kata Rudyanto Azhar, ketua BRTIM Sdn Bhd iaitu sebuah anak syarikat IRDA yang dipertanggungjawab melaksanakan pembangunan IMBRT.

“Kami telah mengenalpasti BRT sebagai mod transit pilihan ramai untuk wilayah ini di bawah Rangka Tindakan Pengangkutan Iskandar Malaysia 2010 – 2030 kerana ia strategik, mampan, dan lebih efektif kos untuk dibina berbanding laluan rel,” jelas Rudyanto lagi.

Setelah siap sepenuhnya nanti, IMBRT akan menyediakan 55 servis feeder dan 44 servis terus, dengan jaringan keseluruhan sejauh 2,051 km atau lebih kurang 90 peratus kawasan populasi Iskandar Malaysia. Manakala laluan utama IMBRT untuk tren tanpa rel pula adalah sejauh 54.92 km sepanjang Skudai, Tebrau dan Iskandar Puteri.

Ia merangkumi 33 stesen dengan satu hab di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) pada Laluan Skudai. Laluan utama ini juga turut mempunyai dua stesen akhir, satu di Desa Jaya untu Laluan Tebrau dan satu lagi Anjung untuk Laluan Iskandar Puteri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required