Kia K8 didedah perincian – 2.5L GDi 198 PS, 3.5L V6 AWD 300 PS, dan 1.6L T-GDi, dilancar di Korea April ini

Kia K8 didedah perincian – 2.5L GDi 198 PS, 3.5L V6 AWD 300 PS, dan 1.6L T-GDi, dilancar di Korea April ini

Kia telah mendedahkan perincian penuh bagi model K8 baharu yang direncana bakal diperkenalkan di Korea Selatan pada bulan hadapan.

Bakal menawarkan dua pilihan enjin naturally-aspirated dan suntikan terus, bermula dengan unit 2.5 liter empat-silinder petrol dengan kuasa 198 PS dan tork 248 Nm. Manakala unit yang “berorientasikan prestasi”, 3.5 liter V6 dengan hamburan kuasa 300 PS dan 359 Nm dan akan ditawarkan dengan sistem pacuan semua-roda, sementara versi pacuan-hadapan LPG pula dengan 240 PS dan 314 Nm. Kedua-dua enjin akan dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan.

Malah versi 1.6 liter pengecas turbo T-GDi empat-silinder juga akan ditawarkan dalam separuh pertama tahun ini, dipadankan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan. Untuk suspensi, ia diberikan topang MacPherson di hadapan dan multi-link di belakang, dan Kia telah berjanji untuk meningkatkan tahap penebat bunyi termasuk tiga lapisan pintu dan juga peredam getaran baharu.

Kia K8 didedah perincian – 2.5L GDi 198 PS, 3.5L V6 AWD 300 PS, dan 1.6L T-GDi, dilancar di Korea April ini

Syarikat terbabit juga telah memperincikan beberapa teknologi tambahan termasuk untuk dalaman K8, antaranya Ergo Motion Seat baharu untuk pemandu. Ia menggunakan tidak lebih dari tujuh poket udara (untuk backrest, bantal pemeluk sisi dan kusyen), untuk melaras posisi pemanduan bergantung pada situasi.

Untuk pengalaman yang lebih sporty dan berkeyakinan, pemandu boleh mengaktifkan “sokongan pintar” dengan memilih mod pemanduan sport atau melebihi 130 km/j, merendahkan kedudukan ruang punggung dan menambah sokongan bantal pemeluk tepi. Selain itu, ia juga menampilkan “mod bantuan postur” untuk melaras postur punggung dan belakang terutamanya jika melibatkan pemanduan jarak jauh, bagi menambahkan keselesaan.

Lain-lain ciri yang ditampilkan termasuklah tempat duduk penumpang hadapan dengan larasan kuasa lapan-cara, penyangkut di belakang perehat kepala hadapan dan juga perehat tangan belakang pelbagai-fungsi dengan port pengecasan USB, pemegang cawan dan juga “peranti kawalan media”.

Kia K8 didedah perincian – 2.5L GDi 198 PS, 3.5L V6 AWD 300 PS, dan 1.6L T-GDi, dilancar di Korea April ini

Selain itu, ia turut diberikan panel paparan panoramik yang pertama kali digunakan oleh Kia dengan paparan infotainmen dan instrumen 12-9 inci. Serta paparan utama 12-inci dengan 50% kawasan projektor yang lebih baik. Bukan itu sahaja, ia juga menampilkan sistem bunyi Meridian 14-pembesar suara dengan ciri titanium dome vibration plate tweeter bagi mengurangkan bunyi yang tidak enak didengari, serta teknologi bunyi sekeliling Horizon dan Intelli-Q vehicle.

K8 turut diberikan ciri bantuan pemandu termasik brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki, penunggang basikal dan kenderaan yang keluar dari simpang, penghindaran bantuan stereng, pengesan isyarat trafik dan kawalan kelajuan adaptif yang mengurangkan kelajuan untuk mengehad kelajuan dan ketika merentasi selekoh berdasarkan data navigasi. Selain itu, Highway Driving Assist 2 (HDA2) menggabungkan ACC dan bantuan kekal lorong dengan menyalurkan pemanduan pra-sendiri dan akan bertindak sekiranya ada kenderaan lain dipandu terlalu dekat dengan sisi kereta.

Turut diberikan termasuklah AEB, sistem kamera 360-darjah dan fungsi bantuan parkir kawalan jauh. K8 dibangunkan dengan binaan keluli berketahanan tinggi untuk mempertingkatkan tahap keselamatan jika terlibat dengan kemalangan, juga ditampilkan dengan sembilan beg udara termasuk satu untuk bahagian lutut pemandu dan dua beg udara sisi di belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required