PDRM dapat jentera kuasa besar Yamaha FJR1300

PDRM dapat jentera kuasa besar Yamaha FJR1300

Melalui satu hantaran yang dikongsikan oleh laman Facebook Two Wheels hari ini, kelihatannya seperti bahagian trafik Polis DiRaja Malaysia telah menerima unit motosikal kuasa tinggi baru untuk kegunaannya.

Motosikal yang dimaksudkan ialah Yamaha FJR1300, yang menjadi tambahan terbaru bagi jentera peronda atau pengiring yang digunakan di Malaysia. Dalam gambar yang dikongsikan laman tersebut, kelihatan banyak unit motosikal terbabit yang telah disiapkan untuk penghantaran ke balai-balai terpilih. Menarik untuk mengetahui perincian spesifikasi atau kelengkapan jentera terbaru PDRM ini.

Namun, polis Malaysia bukanlah negara pertama yang menggunakan motosikal Yamaha ini kenderaan tugas rasminya — negara lain seperti Amerika Syarikat juga menggunakan model yang sama. Yamaha FJR1300P (unit khas untuk kegunaan polis) di sana menggunakan enjin 1,298 cc empat-silinder sebaris, DOHC 16-injap sejukan cecair yang mampu menjana sebanyak 145.5 hp pada 8,000 rpm dan 138.3 Nm pada 7,000 rpm tork. Janaan output Yamaha FJR1300 biasa bagaimanapun sedikit lebih rendah, iaitu 141.5 hp dan 134.2 Nm.

Berdasarkan spesifikasi umum FJR1300, enjinnya dipadankan dengan sistem transmisi enam-kelajuan klac basah dengan ciri multiplate assist-and-slipper. Menggunakan sistem suntikan minyak dengan YCC-T, kuasa motosikal ini (final drive) disampai melalui shaft. Bagi sistem suspensi pula, bahagian hadapan menggunakan fork 48 mm boleh laras sepenuhnya; jarak larasan 5.3-inci. Bahagian belakang pula menggunakan penyerap hentak tunggal dengan kadar beban dan serapan boleh laras; dengan jarak larasan 4.9-inci.

Brek depan terdiri daripada cakera berkembar 320 mm, Unified Brake System dan ABS. Sementara itu, bahagian belakangkan dilengkapi cakera 282 mm, juga dengan Unified Brake System dan ABS. Siaz tayar yang digunakan pula adalah seperti berikut – 120/70ZR17 (depan) dan 180/55ZR17 (belakang).

Rasanya FJR1300 PDRM ada banyak perbezaan kelengkapan dan spesifikasi? Jaga-jaga, jangan terkejut melihat penampilan motosikal ini atas jalan nanti. Patuhi undang-undang sentiasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required