Kia Malaysia bakal mulakan operasi CKD tahun depan – pemasangan akan dilakukan di kilang Inokom, Kedah

Kia Malaysia bakal mulakan operasi CKD tahun depan – pemasangan akan dilakukan di kilang Inokom, Kedah

Kerjasama antara Kia Motor dengan Bermaz Auto (BAuto) bakal menyaksikan formasi bagi syarikat baharu – Kia Malaysia Sdn Bhd (KMSB) – yang akan mengendalikan pemasangan tempatan (CKD) jenama ini di Malaysia.

Walau bagaimana pun, menurut Pengerusi Eksekutif BAuto, Datuk Seri Ben Yeoh, pihaknya memerlukan antara 12 hingga 18 bulan sebelum memulakan operasi CKD, dengan kos pelaburan lebih kurang USD20 juta (sekitar RM82.8 juta) untuk membangunkan fasiliti yang diperlukan.

Tambahnya, model Kia akan dipasang di kilang Inokom di Kulim, Kedah, di mana BAuto memiliki saham ekuiti sebanyak 29% buat masa ini. Seperti yang disahkan semalam, Seltos dan Carnival akan menjadi dua daripada tiga model yang dalam perancangan, dan model ketiga akan ditentukan kemudian.

Kia Malaysia bakal mulakan operasi CKD tahun depan – pemasangan akan dilakukan di kilang Inokom, Kedah

Sebelum ini, pemasangan tempatan untuk model Kia dilaksanakan di Naza Automotive Manufacturing di Gurun, Kedah.

Selain untuk pasaran tempatan, ada juga perancangan untuk kereta Kia yang dipasang di Malaysia bakal dieksport ke negara ASEAN yang berdekatan, mengambil manfaat daripada ASEAN Free Trade Agreement (AFTA). Kia Motor komited untuk memastikan KMSB bakal menjadi hab pengeluaran kenderaan serantau, dan memiliki perkongsian sebanyak 60% dalam syarikat.

Sebelum bermulanya produksi bagi CKD, Dinamikjaya Motors, anak syarikat kepada BAuto, akan terus menjual “stok yang masih ada” dari pengedar sebelum ini. Walau bagaimana pun, Yeoh tidak dapat mengesahkan adakah model baharu yang akan diperkenalkan pada tahun ini adalah versi CBU, kerana buat masa ini, pihaknya sedang fokus untuk memastikan platform perkhidmatan selepas jualan berlangsung dengan sempurna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required