Isuzu D-Max 2021 di Malaysia — spesifikasi awal kini disahkan; ada AEB, FCW, ACC, 7 beg udara

Isuzu D-Max 2021 di Malaysia — spesifikasi awal kini disahkan; ada AEB, FCW, ACC, 7 beg udara

Susulan pengesahan Isuzu Malaysia bahawa Isuzu D-Max generasi ketiga akan dilancarkan di Malaysia penghujung bulan ini, kita kini ada sebahagian maklumat awal tentang trak pikap dengan rekaan baru itu.

Minggu lalu, syarikat itu memaklumkan bahawa D-Max baru ini akan turut dilengkapi dengan sistem bantuan pemanduan maju (ADAS), tetapi tidak memperincikannya. Bagaimanapun, senarai ciri berkenaan kini boleh dilihat di laman ROI khusus yang disediakan, dan nampaknya model baru ini akan menjadi lebih baik berbanding model terdahulu, bahkan lebih menarik berbanding spesifikasi di Thailand.

Ini termasuk amaran perlanggaran hadapan dan brek kecemasan autonomous yang akan ditawarkan pada D-Max buat kali pertama di Malaysia (ia standard di Australia dan UK). Selain itu, ciri Turn Assist, yang akan mengenakan brek kecemasan ketika perlanggaran berpotensi berlaku dikesan ketika di selekoh.

Sistem lain termasuklah kawalan melayar adaptif dengan fungsi Stop/Go, amaran penukaran lorong, peninjau titik buta, penghindaran salah tekan pedal (automatik saja), amaran lintasan trafik belakang, lampu tinggi automatik, pengehad kelajuan dan brek multi-perlanggaran.

Isuzu D-Max 2021 di Malaysia — spesifikasi awal kini disahkan; ada AEB, FCW, ACC, 7 beg udara

Ini disudahi dengan tujuh beg udara (tambah satu dari sebelumnya), ABS, EBD, bantuan brek, kawalan cengkaman, bantuan mula mendaki, sistem menuruni curam, lampu isyarat kecemasan, kawalan kestabilan elektronik, sensor parkir depan dan belakang dan kamera undur.

Kelengkapan keselamatan ini adalah sebagai tambahan kepada penawaran sedia ada, dengan harga anggaran antara RM89,000 hingga RM145,000, serta adanya tingkat kemasan baru dikenali sebagai X-Terrain. Turut telah disahkan ialah dua jenis enjin turbodiesel yang akan ditawarkan, dengan pilihan transmisi manual enam-kelajuan atau automatik enam-kelajuan juga.

Satu daripada enjin tersebut telah diperkenalkan di sini pada 2019, iaitu RZ4E-TC 1.9 liter Ddi BluePower, dengan janaan 150 PS dan 350 Nm tork. Unit satu lagi pula ialah 4JJ3-TCX 3.0 liter Ddi BluePower yang merupakan versi diperbaik bagi unit 4JJ1-TCX yang masih digunakan pada model facelift generasi keduanya di sini. Enjin baru tersebut menghasilkan 190 PS dan 450 Nm, atau 13 PS dan 70 Nm lebih tinggi berbanding yang lama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required