Shell buka stesen pengecas EV umum pertama di Indonesia — berkapasiti 50 kW di Jakarta Utara

Shell buka stesen pengecas EV umum pertama di Indonesia — berkapasiti 50 kW di Jakarta Utara

Shell Indonesia telah melancarkan stesen pengecasan EV umum pertama di negara itu, lapor The Jakarta Post. Ini menjadikan Shell jenama bahan api ketiga yang memperkenalkan kemudahan pengecasan umum di sana, selepas Pertamina pada Disember 2018 dan PT Medco Energi International pada Februari tahun ini.

Ini melibatkan satu kemudahan pengecas di stesen Shell Puit 1 di Jakarta Utara, dan mampu mengecas pada kadar 50 kW. Ini membolehkan pengecasan kenderaan elektrik dari 0-80% dalam masa sekitar 30 minit. “Ini bukti komitmen kami untuk selalu menyokong agenda kerajaan Indonesia untuk menyediakan tenaga bersih dan guna semula,” lapor akhbar berkenaan memetik kenyataak Shell Indonesia.

Merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan Februari lalu, Shell merancang untuk memperbanyak rangkaian pengecasan kenderaan elektriknya di peringkat global daripada 60,000 outlet kepada 500,000 outlet menjelang 2025, sebagai sebahagian daripada matlamat perancangan mencapai sifar emisinya menjelang 2050.

Syarikat minyak itu melancarkan stesen pengecasan EV pertama di Indonesia susulan pengumuman bersama yang dibuat dengan Porsche bagi rangkaian melangkaui sempanan untuk pengecas prestasi tinggi kenderaan elektrik antara Singapura dan Semenanjung Malaysia, yang akan melibatkan 12 pengecas di enam stesen di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan di Malaysia.

Disasarkan selesai dan beroperasi menjelang separuh pertama tahun 2022, rangkaian pengecas EV di Malaysia itu akan melengkapkan lagi rangkaian sedia ada Shell yangt terdiri daripada 18 kemudahan pengecas “Reserve + Shell Recharge” di Malaysia, serta 18 lagi Shell Recharge 50 kW pengecasan pantas serta 87 tempat pengecasan umum Greenlot di Singapura.

Indonesia sedang merancakkan lagi penglibatannya dalam pembangunan kenderaan elektrik, terkini dengan pengumuman syarikat-syarikat milik kerajaan yang menjalin kerja sama untuk membangunkan Indonesia Battery Corporation (IBC).

Ini akan melibatkan empat pihak — syarikat Pertamina, Perusahaan Listrik Negara (PLN), syarikat perlombongan Mind ID dan pelombong nickel/emas PT Aneka Tambang (Antam) — dengan setiap satu daripadanya akan memiliki 25% daripada IBC, yang mempunyai perancangan untuk menjadi rakan kongsi pengeluar bateri Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) dari China dan LG Chem dari Korea Selatan yang akan mewujudkan rantaian pembekal bateri menyeluruh dalam negara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required