Matchbox perkenal mainan lebih mesra alam – guna bahan boleh kitar semula, model skala EV & pengecaj

Matchbox perkenal mainan lebih mesra alam – guna bahan boleh kitar semula, model skala EV & pengecaj

Nampaknya bukan pengeluar kereta sebenar sahaja yang kini mensasarkan produk-produk yang menuju ke arah neutral karbon, usaha tersebut juga dituruti oleh pengeluar kereta mainan. Jenama selain Hotwheels yang terkenal dengan miniatur bersaiz tiga-inci, Matchbox telahpun memperkenalkan barisan permainan yang lebih mesra alam.

Langkah yang diambil ini merupakan salah satu langkah dalam inisiatif “Memacu Ke Arah Masa Depan Lebih Baik” syarikat berkenaan, dan ia akan melibatkan penggunaan plastik yang 100% dikitar semula, boleh dikitar semula dan juga berasaskan bahan bio untuk semua kereta die-cast, set permainan dan pembungkusan Matchbox menjelang 2030.

Bagi memulakan langkah ini, Matchbox telah pun memperkenalkan model skala kereta sport elektrik Tesla Roadster, yang merupakan model die-cast pertama yang dibuat dari 99% material yang dikitar semula serta diiktiraf sebagai neutral karbon. Model ini bakal dilancarkan pada 2022.

Matchbox juga akan mengimplemtasikan “tema pendekatan mesra alam untuk bermain”, yang akan menyaksikan mereka menghasilkan lebih banyak model skala berasaskan kereta-kereta berteknologi elektrifikasi serta menampilkan pengecaj EV pada set permainan stesen minyak.

Selain dari Tesla Roadster, set pertama mainan berkenaan akan menampilkan model termasuk BMW i3 dan i8, Nissan Leaf, teksi Toyota Prius dan juga van elektrik fantasi rekaan Matchbox sendiri. Kereta-kereta berkenaan akan dijual dalam pek-lima buah kereta yang menggunakan pembukusan tanpa plastik dan juga kertas yang iktiraf oleh Majlis Pemeliharaan Hutan serta material gentian kayu.

Matchbox juga menjanjikan “penggunaan material yang mesra alam dan inovatif untuk setiap kenderaan, set permainan dan pembungkusan” serta “mempertingkatkan kitar semula konsumer menerusi rekaan produk dan label pembungkusan.” Syarikat berkenaan turut mengambilkira berkenaan komponen elektronik dalam produk mereka dengan penggunaan “modul tunggal, yang mudah dibuka bagi membantu proses kitar semula sisa elektronik lebih mudah.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required