BMW M3 G80 dan M4 G82 dapat sistem M xDrive AWD – 510 PS dan 650 Nm; 0-100 km/j dalam hanya 3.5 saat

BMW M3 G80 dan M4 G82 dapat sistem M xDrive AWD – 510 PS dan 650 Nm; 0-100 km/j dalam hanya 3.5 saat

Susulan pengenalan BMW M3 G80 dan M4 G82 pada September lalu, pengeluar kereta Jerman ini telah memperkenalkan pula varian pacuan semua-roda untuk model prestasinya, yang pertama kali menerima sistem berkenaan. Disasarkan untuk memulakan jualan pada Julai ini, kedua-dua model berkenaan hanya didatangkan dengan spesifikasi Competition dengan kotak gear automatik.

Di bawah bonetnya, ia dipadankan dengan unit S58 3.0 liter pengecas turbo enam-silinder sebaris dengan hamburan kuasa 510 PS (503 hp) pada 6,250 rpm dan tork 650 Nm dari 2,750 hingga 5,500 rpm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik M Steptronic lapan-kelajuan dan sistem M xDrive, dan varian baharu ini hanya mengambil masa sekitar 3.5 saat untuk mencapai pecutan dari sifar ke 100 km/j, di mana ia 0.4 saat lebih pantas berbanding varian pacuan roda-belakang. Kelajuan maksimum kekal pada 250 km/j, atau 290 km/j dengan pilihan pakej M Driver.

Sistem M xDrive menampilkan klac pelbagai-plat kawalan elektronik yang akan menyalurkan pengedaran tork antara kedua-dua gandar, dan ia memberikan kecekapan yang lebih padu untuk bahagian hadapan.

Varian pacuan semua-roda ini lebih unik dengan driveshaft dan output shaft, termasuh pindahan kuasa yang memiliki unit kawalan dan disepadukan dengan pengehad wheel slip. Ia membolehkan sistem ini untuk mengimbangi perbezaan kelajuan putaran antara roda hadapan dan belakang dengan lebih cepat tanpa perlu melibatkan pengurusan Pusat Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC).

Menyertai sistem M xDrive ini ialah Active M Differential, yang bertindak mengedarkan larasan sepenuhnya bagi tork antara roda belakang, dan keseluruhan larasan tersebut disambung ke sistem DSC kereta ini.

Sama seperti model semasa M5 F9, pemandu juga bole melaras sistem pacuan semua-roda mengikut keperluan mereka, dengan tiga mod diberikan. Laeasan 4WD adalah untuk cengkaman maksimum, sementara ia turut mengekalkan pemisah kuasa untuk roda belakang pada setiap masa.

Jika memilih 4WD Sport, ia akan melaras roda belakang untuk situasi pemanduan dinamik termasuk untuk drift terkawal. Jika anda lebih berani, boleh matikan sistem DSC sepenuhnya dan memilih mod 2WD, jadi hanya roda belakang yang akan memacu. Pilihan M Traction Control juga diberikan, jadi cengkaman lebih lancar dengan 10 fasa kawalan untuk larasan ini, sama seperti model pacuan roda-belakang.

Mod ini juga adalah sebahagian daripada dua konfigurasi M1 dan M2, bersama dengan larasan untuk karateristik enjin, respon bagi peredam, karakteristik stereng, sistem brek dan lain-lain parameter.

Lain-lain ciri unik yang ditampilkan untuk varian ini termasuklah gandar hadapan dengan dua sambungan topang gegelung, geometri gandar hadapan dan nisbah talaan stereng. Model pacuan semua-roda ini juga menerima sistem bekalan minyak enjin bespoke untuk mengendalikan prestasi dinamik yang lebih ekstreme.

Larasan roda ditawarkan secara standard dengan aloi ringan M berukuran 19-inci yang hadpaan (dengan tayar 275/35) dan 20-inci di belakang (dengan tayar 285/30). Tayar khas untuk trek juga sama dimensi, turut ditawarkan secara pilihan.

Dengan pengenalan M3 dan M4 yang dilengkapi M xDrive ini, barisan kedua-dua model berkenaan kini mencecah enam varian. Pilihan lain termasuklah model asas dengan transmisi manual enam-kelajuan dan 480 PS (437 hp) dan 550 Nm, bersama model pacuan roda-belakang dengan unit S58 yang lebih berkuasa dan kotak gear automatik (seperti yang kita dapat untuk pasaran tempatan). Versi convertible pula bakal melengkapkan lagi barisan model ini dalam tahun ini juga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required