Jumlah jualan kenderaan di Malaysia bagi Mac 2021 ikut jenama – Perodua semakin jauh di tempat pertama

Jumlah jualan kenderaan di Malaysia bagi Mac 2021 ikut jenama – Perodua semakin jauh di tempat pertama

Keadaan semakin bertambah baik dalam industri automotif pada bulan Mac, di mana jumlah jualan dalam negara meningkat sehingga 49% berbanding bulan sebelumnya. Persatuan Automotif Malaysia (MAA) melaporkan, 63,878 unit kenderaan diserahkan kepada pelanggan, iaitu lebih 21,094 uit berbanding jumlah 42,784 unit yang dicatat pada bulan Februari.

MAA meletakkan beberapa faktor sebagai pemangkin kepada peningkatan jualan ini, seperti pengenalan model baru, serta syarikat yang berebut-rebut mahu menyerahkan kenderaan sebelum tahun kewangan berakhir 31 Mac. Jualan juga terus dibantu dengan pengecualian SST yang diberi sehingga 30 Jun. Hampir semua jenama menunjukkan peningkatan jualan pada bulan lepas.

Perodua, yang pada bulan Februari mengalami sedikit penurunan kini kembali meningkat dengan catatan jualan 24,431 unit pada bulan Mac, bersamaan 47.3% lebih tinggi berbanding jumlah 16,583 unit yang dicatat pada bulan sebelumnya. Sebagai pengeluar yang berada di tempat pertama, kedudukan Perodua kini semakin jauh berbanding Proton yang berada di tangga kedua dengan jualan 14,770 unit pada bulan Mac – peningkatan 26.4% berbanding 11,686 unit yang dicatat pada bulan Februari.

Jumlah jualan kenderaan di Malaysia bagi Mac 2021 ikut jenama – Perodua semakin jauh di tempat pertama

Saingan antara Toyota dan Honda untuk merebut tempat ketiga terus sengit. Bagi bulan Mac 2021, Honda berada di atas dengan jualan 8,925 unit (+103.3%) kenderaan sementara Toyota pula mencatat 8,136 unit (+61.9%). Meskipun begitu, jika mengambil kira jualan keseluruhan tahun ini, Toyota masih di atas Honda.

Mitsubishi terus kekal berada di tempat kelima dengan jualan 1,688 buah kenderaan, yang mana adalah lebih tinggi 27.9% berbanding bulan Februari. Jenama lain yang turut menunjukkan peningkatan adalah Nissan (+79.6%), Mazda (+72.5%), Subaru (+102.3%) dan Hyundai (+80%).

Dalam segmen kenderaan premium, sama seperti bulan Februari, Volvo dan Lexus terus mencatat jualan yang lebih baik dengan peningkatan masing-masing 87% dan 100%. Seperti biasa, tiada rekod jumlah BMW dan MINI kerana BMW Group Malaysia hanya akan mengeluarkannya mengikut suku tahun sementara Mercedes-Benz pula sekadar memberitahu akan berkongsi semula data dengan MAA, tetapi masih tidak tahu bila waktunya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required