Suzuki GSX-S1000 muncul dengan rupa baru – kuasa bertambah menjadi 150 hp dan tork 106 Nm, Euro 5

Suzuki GSX-S1000 muncul dengan rupa baru – kuasa bertambah menjadi 150 hp dan tork 106 Nm, Euro 5

Model naked Suzuki GSX-S1000 telah diberikan pembaharuan bagi tahun 2021, dengan kini menggunakan penampilan serba baru lebih agresif. Semua panel badannya diubah dan paling menonjol adalah lampu LED hadapan yang menggunakan rekaan bertingkat. Melalui panel badan serba baru ini, bentuk tangki bahan api juga sudah berubah dan sekarang lebih besar dengan kapasiti 19 liter.

Selain rupa, perubahan penting lain yang dilakukan oleh Suzuki adalah pada enjin, demi menjadikan ia mematuhi tahap emisi Euro 5. Beberapa bahagian dalaman enjin empat silinder 999 cc DOHC itu telah diubah, dan bukat setakat emisi sahaja menjadi lebih baik, malah kuasa juga bertambah menjadi 150 hp pada 11,000 rpm dan 106 Nm tork pada 9,250 rpm.

Bahagian elektronik juga dipertingkat, di mana GSX-S1000 kini dilengkapi dengan S.I.R.S. (Suzuki Intelligent Ride System), yang terdiri daripada tiga mod tunggangan, lima mod kawalan cengkaman, quickshifter turun dan naik gear, ride-by-wire serta sistem bantuan rpm rendah TI-ISC (Throttle-body Integrated Idle Speed Control).

Pada bahagian lain, motosikal ini dilengkapi dengan suspensi depan dan belakang yang boleh dilaras sepenuhnya (fork Kayaba 43 mm), rangka serta lengan ayun aluminium, panel instrumen LCD penuh serta cakera berkembar dengan angkup Brembo di hadapan.

Berat keseluruhan Suzuki GSX-S1000 adalah 214 kg sementara tinggi tempat duduknya adalah 810 mm. Sebagai sebuah model naked, walaupun mempunyai enjin yang sama seperti superbike GSX-R1000, ia menawarkan tunggangan yang lebih lincah dan selesa untuk penunggang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required