Ford Ranger Raptor X, FX4 2021 dilancar di Australia

Ford Ranger Raptor X, FX4 2021 dilancar di Australia

Ford Australia telah mengumumkan pihaknya akan melancarkan Ranger Raptor X dan FX4 terbaru Julai ini untuk pasaran di sana, selepas menunjukkan teaser di akaun Twitter. Ranger Raptor X akan mengalami sedikit kenaikan harga sejumlah AUD$1,700 (RM5.4k), yang menjadi kenaikan keeempat dalam tempoh tiga tahun sejak ia dilancarkan.

Ranger Raptor X akan hadir dengan jalur corak “Over The Top”, rim aloi dalam warna Asphalt Black, sports bar hitam, cangkuk tunda depan warna merah, logo Ford hitam di belakang, penyudah kesat untuk gril dan kemasan luaran lain, serta jahitan merah pada stereng (menggantikan jahitan biru) dan kemasan hitam untuk papan pemuka dan pintu.

FX4 pula akan kembali ke pasaran itu dan diposisikan di antara varian XLT dan FX4 Max. Pelanggan boleh memilih antara dua jenis enjin; 3.2 liter lima-silinder turbodiesel yang digandingkan bersama transmisi manual enam-kelajuan. Turut ditawarkan ialah enjin 2.0 liter biturbo yang menghasilkan 213 PS dan 500 Nm, dengan transmisi automatik 10-kelajuan.

Ciri terbaru termasuklah lampu utama bi-LED, gril mesh hitam FX4, rim aloi 18-inci FX4 unik, sports bar hitam, pelekat hiasan khas dengan kesan 3D. Di dalam, panel instrumen menerima permukaan soft touch dengan jahitan merah, manakala kerusi juga menerima jahitan benang merah dengan lambang FX4. Pengalas kaki khusus juga diberikan, serta kemasan graphite pada panel instrumen dan pintu.

Harganya bermula dari AUD$59,990 (RM191k) bagi varian paling asas dan naik hingga AUD$63,690 (RM203k) bagi varian enjin 2.0L biturbo. Ini melibatkan kenaikan sekitar AUD$1,000 (RM3,191) berbanding Ranger FX4 sebelum ini yang diperkenalkan pada Ogos 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required