Kerajaan tangguh kenaikan kadar tol di tiga lebuhraya

Kerajaan tangguh kenaikan kadar tol di tiga lebuhraya

Kerajaan telah bersetuju untuk menangguhkan kenaikan kadar tol di tiga lebuhraya hingga tahun hadapan. Perkara ini didedahkan oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof seperti dilaporkan oleh Malaysiakini.

Tiga konsesi lebuhraya yang sepatutnya menaikkan kadar tol sejak 1 Januari lalu ialah Lebuhraya Shah Alam (KESAS), Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE) dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2). Langkah penangguhan oleh kerajaan itu dilakukan selepas mengambil kira kesan ekonomoi ketika ini ke atas orang ramai akibat pandemik.

Selain itu, kerajaan juga memutuskan untuk melanjutkan lagi penangguhan kenaikan kadar tol di 21 lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (Duke), Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) dan Lebuhraya KL-Putrajaya (MEX).

Menteri berkenaan memaklumkan kerajaan akan menanggung bayaran pampasan sebanyak RM2.25 bilion berikutan keputusan itu. “Anggaran pampasan tersebut adala berdasarkan formula yang telah ditetapkan dalam perjanjian konsesi dan jumlah pampasan sebenar akan ditentukan selepas proses pengesahan trafik dijaankan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM),” jelasnya dalam satu kenyataan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required