VIDEO: Petronas siar animasi raya 2021 dalam norma baharu – Syukur Raya papar semangat kejiranan

Petronas memang tidak pernah ketinggalan dalam menghasilkan video sempena dengan sambutan perayaan, malah hasilnya jarang mengecewakan. Terkini, bagi sambutan Hari raya Aidilfitri yang bakal disambut pada minggu hadapan, Petronas muncul dengan video animasi bertajuk ‘Syukur Raya’.

Penceritaan Syukur Raya dilaksanakan oleh seekor merpati bernama Syuk-kur, gabungan perkataan ‘syukur’ dan ‘tekukur'(nama lain bagi merpati). Syuk-kur menjadi saksi apa yang berlaku dalam kawasan kejiranan Taman Bawang.

Ia mengisahkan Poji, pemuda yang tidak dapat pulang berhari raya di kampung halaman disebabkan komitmen kerja. Dia tinggal berjiran dengan Mak Jah, yang dianggap wanita garang dan tidak mudah mesra dengan anak muda seperti Poji.

Walau bagaimana pun, Poji sering membayangkan Mak Jah seperti ibunya sendiri, walau pun menyedari wanita tersebut tidak ‘melayannya’. Namun di akhir penceritaan, Mak Jah berkongsi rendang masakannya dengan Poji dan rakan-rakan serta jiran tetangga yang lain,

Syukur Raya memberikan inspirasi terhadap pentingnya semangat kejiranan, apatah lagi kita yang sedang berhadapan dengan pandemik Covid-19. Walau pun kita jauh dari keluarga di kampung, namun jiran-jiran juga boleh dianggap umpama keluarga sendiri, asalkan kita saling bersatu hati dan hormat-menghormati.

Pengurus Besar Kanan Komunikasi Strategik Kumpulan Petronas, Datin Anita Azrina Abdul Aziz berkata, filem animasi ini menumpukan perbezaan untuk saling memberi dan memaafkan dalam menyambut lebaran.

“Walau menghadapi cabaran semasa, jika kita membuka hati dan minda, orang di sekeliling kita boleh membawa kegembiraan pada Aidilfitri ini, yang akhirnya menggambarkan semangat kebersamaan dan kemurahan hati dalam perayaan ini,” tambahnya.

Video animasi Syukur Raya ini boleh ditontonkan menerusi saluran YouTube rasmi Petronas dan juga laman media sosial Facebook. ‘Raya Joy Pack’ yang terdiri daripada pelekat ‘Syukur Raya’ dan pemandangan latarbelakangnya juga boleh dimuat turun menerusi Facebook Petronas dan digunakan untuk WhatsApp dan media sosial lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required