Biasanya, trak besar Ford F-150 dikuasakan oleh enjin V6 atau V8 tapi sekarang, Ford sedang membangunkan versi elektrik pula. Berita tentang perkara ini sudah diketahui sejak dua tahun lepas, namun kini Ford sudah memberikan ia nama, iaitu F-150 Lightning, dan tarikh pengenalannya adalah pada 19 Mei ini.

Nama Lightning ini sebenarnya sudah pernah dipakai oleh Ford pada F-150 versi prestasi yang dibangunkan bersama Special Vehicle Team (SVT, atau sekarang dikenali sebagai Ford Performance), dan dipacu oleh enjin V8. Meskipun nama ini bakal digunakan pada versi elektrik, Ford memberitahu, ia akan terus mengujakan dan lebih pantas berbanding model sebelum ini.

Malah, tetapan dua motor elektrik yang digunakan pada F-150 Lightning baru ini nanti dikatakan boleh menghasilkan kuasa serta tork lebih tinggi berbanding semua F-150 yang sedang dijual sekarang. Bermakna, ia dengan mudah boleh mengatasi jumlah 430 hp dan 773 Nm tork yang dihasilkan oleh versi berenjin hibrid V6 3.5 liter PowerBoost.

Seperti yang boleh dijangka daripada model elektrik, trak ini juga boleh menghasilkan pecutan yang paling pantas dan kemampuan menarik paling tinggi bagi modelnya. Ia sebelum ini pernah ditunjukkan melalui versi prototaip yang menarik 10 gerabak yang mempunyai 42 unit F-150 di dalamnya (berat lebih 454,000 kg).

Setakat ini yang dapat kita lihat melalui gambar teaser, F-150 Lightning akan mempunyai garis DRL LED berbentuk petak besar yang bersambung sepanjang lebar muka trak tersebut. Bahagian gril pula tertutup, dan terdapat lencana Lightning di bahagian tepi badannya.