Honda Dio tiba di Filipina – enjin 110 cc karburator, brek depan dan belakang jenis dram, harga RM4k

Honda Dio tiba di Filipina – enjin 110 cc karburator, brek depan dan belakang jenis dram, harga RM4k

Honda telah melancarkan sebuah model motosikal baru di Filipina, dipanggil sebagai Dio. Ia dikatakan sebagai versi dipertingkat bagi model yang popular di negara itu, tetapi ia mungkin tidak akan sampai di negara kita melihat kepada bentuk serta spesifikasinya.

Dio digerakkan oleh enjin satu silinder SOHC penyejukan udara 109 cc dengan sistem bahan api karburator, bersama gabungan transmisi automatik untuk menghasilkan kuasa 7.89 hp pada 7,500 rpm dan 8.91 Nm tork pada 5,000 rpm. Untuk menghidupkan enjin ini, pemilik masih boleh menggunakan penghidup elektrik ataupun tendang.

Pada harga 49,900 peso (RM4,297), Dio boleh dianggap sebagai sebuah skuter bajet, dan kelengkapannya juga sebegitu. Selain enjin yang masih menggunakan karburator, ia juga menggunakan brek jenis dram bukannya sahaja di belakang, tetapi juga di depan. Tetapan ini diletakkan pada rim bersaiz 10 inci.

Apa yang lebih diketengahkan pada skuter ini adalah kemudahannya seperti ruang barangan 14.4 liter di bawah tempat duduk, tempat menyangkut barang di bawah bahagian pemegang dan bawah tempat duduk, tempat duduk lebar yang menjamin keselesaan, platform kaki luas, tangki bahan api 5.3 liter dan panel meter yang mudah dilihat.

Secara keseluruhannya, Dio mencatat berat 104 kg dan mampu memberikan penggunaan bahan api sehingga 58.3 km/l (mengikut ujian yang dilakukan pada kelajuan sekata 40 km/j). Ia ditawarkan dalam tiga warna iaitu oren, merah dan biru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required