Lexus jual 2 juta kereta elektrifikasi peringkat global

Lexus jual 2 juta kereta elektrifikasi peringkat global

Lexus telah mencapai penanda aras baru pada penghujung April 2021 — syarikat itu mencecah angka jualan dua juta kenderaan dengan teknologi elektrifikasi di seluruh dunia, 16 tahun selepas RX400h diperkenalkan pada tahun 2005. Ini bersamaan dengan pengurangan 19 juta tan pembebasan CO2, atau 300,000 kenderaan penumpang setiap tahun bagi 15 tahun lalu.

Sejak RX hibrid yang pertama, pengeluar kenderaan mewah itu telah memperluaskan barisan kenderaan elektrifikasi di bawah jenamanya. Hari ini, terdapat sembilan model hibrid dan elektrik dalam pasaran dengan operasi di kira-kira 90 negara. Tahun lalu, satu pertiga daripada keseluruhan kenderaan dijual Lexus terdiri daripada model dengan elektrifikasi.

Selari dengan visi “Lexus Electrified” yang diumumkan pada 2019, jenama itu akan memperkenalkan 20 model baru menjelang 2025, lebih separuh daripadanya adalah model hibrid atau elektrik sepenuhnya. Lexus juga merancang untuk menjadikan semua modelnya dilengkapi teknologi elektrifikasi, dan perlahan-lahan memansuhkan penggunaan enjin konvensional. Menjelang 2050, Lexus mensasarkan untuk mencapai neutral karbon melalui semua rantaian barisan kendearannya, dari pengilangan hingga ke logistik dan kitar semula.

Lexus jual 2 juta kereta elektrifikasi peringkat global

Kini Lexus akan memperkenalkan model plug-in hybrid untuk pasaran massa yang pertamanya tahun ini, serta sebuah kenderaan elektrik sepenuhnya pada 2022. Model-model akan datang Lexus akan memanfaatkan sistem pacuan semua roda Direct4 dan steer-by-wire.

Antara model yang memanfaatkan teknologi tersebut ialah model konsep LF-Z Electrified yang ditunjukkan awal tahun ini. Ia menampilkan kereta elektrik Lexus akan datang, dengan dua motor yang menghasilkan kuasa 400 kW (536 hp) dan 700 Nm tork. Bersama Direct4 dan steer-by-wire, Lexus mendakwa prestasi pecutan dan selekohnya akan memberi kepuasan kepada pemandu, dan pecutan 0-100 km/j dicapai dalam masa tiga saat dan laju maksimum 200 km/j.

Sebuah bateri lithium-ion 90 kWh sejukan cecair didakwa mampu menyediakan jarak 600 km dalam kitaran WLTP dan mampu untuk pengecasan pantas 150 kW. Angka menarik, begitu juga dengan reka bentuknya. Menurut Lexus lagi, bahasa rekaan dalamannya akan memberi fokus terhadap penglihatan ke luar, serta kabin yang ringkas dan bersih yang memberikan pengalaman minimalis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required