Opel Manta G Se ElektroMOD – model ikonik sentuhan restomod, dijana motor elektrik 147 PS/225 Nm

Opel Manta G Se ElektroMOD – model ikonik sentuhan restomod, dijana motor elektrik 147 PS/225 Nm

Opel Manta, antara coupe yang kacak diperkenalkan pada era 70’an dan antara model yang ikonik dari jenama Jerman berkenaan. Bagi meraikan ulang tahun ke-50 Opel, serta sebagai penanda bahawa mereka bakal beralih ke teknologi elektrifikasi, syarikat berkenaan menghasilkan sebuah Manta yang dijana kuasa elektrik sepenuhnya, diberi nama Manta GSe ElektroMOD.

Kereta tersebut diasaskan dari rangka badan Manta klasik sebenar yang direstorasi, jadi Manta GSe ElektroMOD ini diklasifikasikan sebagai sebuah kereta restomod. Oleh itu, bentuk badan asas kereta ini masih kekal sama seperti Manta asli, namun perincian-perincian lain menerima komponen-komponen baharu yang jauh lebih moden.

Enjin petrol asal empat silinder dari perut Manta ini sudah tidak lagi digunakan dan ia digantikan dengan motor elektrik 108 kW (147 PS) dan tork maksima 225 Nm. Apa yang menarik dan jarang orang buat, motor elektrik berkenaan digandingkan dengan kotak gear manual empat kelajuan asli dari Manta tersebut, kemudian memacu roda belakang

Opel Manta G Se ElektroMOD – model ikonik sentuhan restomod, dijana motor elektrik 147 PS/225 Nm

Konfigurasi berkenaan membolehkan pemandu menukar gear secara manual, namun ia juga boleh dipandu dengan gear empat sepanjang masa kerana kesemua 225 Nm tork yang dibekalkan pada motor elektrik tersebut telah pun tersedia walupun pada 0 rpm.

Motor elektrik berkenaan menerima bekalan kuasa dari bateri lithium-ion 31 kWj, tetapi Opel tidak menyatakan di mana bateri tersebut diletakkan. Dengan satu caj penuh, Manta elektrik ini boleh berjalan sejauh 200 km. Soket pengecaj pula diletakkan pada posisi biasa corong pengisi bahan api Manta berkuasa petrol.

Dengan pengecaj onboard 9 kW, bateri tersebut boleh dipenuhkan dalam masa tidak sampai empat jam. Bateri itu juga dapat dicaj semula ketika dipandu menerusi sistem regenerative braking.

Bagi rupa pula, lampu bulat berkembar asal bersama seluruh panel gril hadapan Manta berkenaan digantikan dengan panel paparan teknologi Pixel. Panel tersebut menampilkan lampu nyalaan siang LED serta membolehkan pemandu memancarkan mesej bertulis di bahagian hadapan.

Di belakang, lampu bulat berkembar masih dikekalkan tetapi ia kini menggunakan teknologi LED tiga dimensi. Logo Opel diletakkan pada bahagian tengah panel hitam utama di belakang, manakala perkataan ‘Manta’ pula tertera pada penutup but belakang.

Penampilan luaran Manta GSe ElektroMOD ini sebenarnya diinspirasikan dari model Manta GT/E – ia diberikan warna kuning bersama penutup bonet hadapan berwarna hitam yang sama seperti model varian paling berkuasa pada versi generasi pertama tersebut. Rupa tersebut dilengkapkan dengan rim Ronal 17-inci kemasan hitam-digilap, dibaluti tayar 195/40R17 di hadapan dan 205/40R17 di belakang.

Opel Manta G Se ElektroMOD – model ikonik sentuhan restomod, dijana motor elektrik 147 PS/225 Nm

Dalam kabin, Manta GSe ini menampilkan teknologi digital terkini dari jenama ‘adik-beradik’ Opel iaitu Vauxhall. Panel meter-meter analog bulat asal Manta ini telah digantikan dengan panel paparan digital Vauxhall Pure Panel dengan dua skrin menghadap pemandu masing-masing 12- dan 10-inci. Ia juga diberikan sistem bunyi dari Marshall.

Tempat duduk hadapan pula diberikan unit ‘bucket’ moden yang dibalut dengan Alcantara dan kulit asli, manakala pemandu menerima roda stereng tiga jejari Petri yang dibalut semula. Secara keselruhan, kabin Manta elektrik ini menerima kemasan hitam, kelabu matte dan juga serlahan-serlahan kuning, serta pelbagai panel yang dibalut dengan Alcantara.

Berbalik kepada pelan peralihan kepada teknologi elektrifikasi, Opel dan Vauxhall telahpun mengumumkan bahawa kesemua barisan model mereka akan diberikan varian yang dijana kuasa elektrik sepenuhnya menjelang 2024.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required