Brabus 800 telah diperkenalkan, di mana SUV prestasi ini diasaskan dari model Mercedes-AMG GLS 63 4Matic+. Kalau GLS 63 yang ditampilkan dengan enjin 4.0 liter pengecas turbo berkembar V8 dengan 604 hp dan 850, tapi kit Brabus PowerXtra B40 S-800 menerima tujahan kuasa yang lebih melimpah ruah iaitu mencecah 800 hp dan tork 1,000 Nm!

Kuasa terbabit ditambah dengan padanan dua pengecas turbo besar, yang menampilkan kompresor lebih besar dan modifikasi pemasangan utama dengan axial bearing. Ia kini mampu memproduksi boost pressure secara maksimum pada tahap 1.6 bar. Kawalan electronic boost pressure turut diberikan pemetaan semula, sebelum ditempatkan pada unit kawalan enjin menerusi modul Brabus PowerXtra.

Sekaligus membolehkan jentera dipecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.8 saat, berbanding GLS 63, walau bagaimana pun ia ditampilkan dengan pengehad elektronik untuk kelajuan maksimum yang mencecah 280 km/j. SUV seberat 2,600 kg ini turut didatangkan dengan waranti tiga-tahun atau 100,000 km.

Talaan khas ini juga telah menawarkan beberapa lagi pembaharuan ciri, termasuk dua ekzos prestasi tinggi dengan keluli tahan karat Brabus dengan active flap. Selain itu, suspensi Airmatic juga telah dipertingkatkan, jadi Brabus 800 lebih rendah sebanyak 25 mm berbanding model GLS 63. Paling menarik, ia turut diberikan roda tempaan Brabus Monoblock M “Platinum Edition” bersaiz 24-inci, dengan dibaluti tayar 295/35.

Bagi rekaannya, serlahan hitam menutupi lip hadapan turut bertindak mengurangkan gandar hadapan terangkat ketika jentera dipacu dalam kelajuan yang tinggi, menjadikannya lebih stabil sewaktu melalui selekoh. Selain itu, beberapa ciri dengan sentuhan gentian karbon turut diberikan untuk air deflector untuk bampar hadapan, serta gril radiator dengan jaluran merah bersama lencana Brabus. Manakala komponen CF pula kini ditawarkan sama ada dengan kemasan glossy atau matte.

Di dalamnya, SUV ini turut menerima ciri yang diperrtingkatkan termasuklah upholstery kulit hitam “breathable” Brabus dengan jahitan kontras kelabu dan piping rona merah. Permukaan panel pintu dan tempat duduk pula menampilkan quilt Arrow Wave, dan enam daripada tujuh perehat kepala bagi tempat duduk diberikan logo Brabus yang disulam kemas. Manakala roda stereng (dengan pedal penukar gear aluminium yang dipertingkatkan) turut diberikan serlahan merah.