Jualan kenderaan di M’sia pada April 2021 turun 12.3%

Jualan kenderaan di M’sia pada April 2021 turun 12.3%

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengumumkan jualan kenderaan di Malaysia untuk bulan April 2021 turun sebanyak 12.3% berbanding rekod yang dicatatkan pada Mac. Di mana pada Mac, sebanyak 63,878 unit kenderaan telah dihantar pada bulan lalu, iaitu lebih 21,094 unit (atau 49.3%) berbanding 42,784 unit yang dicatatkan pada Februari 2021.

Namun nasib tidak menyebelahi April apabila hanya sekitar 57,912 kenderaan yang dihantar kepada para pelanggan – 52,628 kenderaan penumpang dan 5,284 kenderaan komersil. MAA berkata, rekod yang kurang memberangsangkan tersebut disebabkan Perintah Kawalah Pergerakan (PKP) 3 yang dilaksanakan serta masalah bekalan cip yang berkurangan di peringkat global sehingga menjejaskan pengeluaran kenderaan.

Namun demikian, jumlah tersebut jauh daripada apa yang direkodkan pada bulan yang sama pada tahun lalu, apabila pertama kali PKP dilaksanakan sepenuhnya. Di mana hanya sejumlah 141 unit kenderaan tetap direkod sempat didaftarkan sepanjang bulan April 2020. Walau bagaimana pun, untuk separuh pertama 2021, buat masa ini, angka dari tahun hingga ke tarikh berkenaan meningkat sebanyak 86% iaitu cecah 179,096 unit berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu iaitu hanya sekitar 95,876 unit.

Untuk jualan bulan Mei pula, MAA meramalkan ia juga bakal menyusut disebabkan PKP yang lebih diperketatkan bakal dilaksanakan di seluruh Malaysia (dengar cerita dengan protokol yang lebih tegas) dan juga tempoh waktu bekerja yang lebih singkat disebabkan sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required