Nissan, Suzuki dan Mitsubishi kurangkan pengeluaran pada bulan Jun akibat kekurangan chip berlanjutan

Nissan, Suzuki dan Mitsubishi kurangkan pengeluaran pada bulan Jun akibat kekurangan chip berlanjutan

Nissan, Suzuki dan Mitsubishi dilaporkan akan menghentikan sementara pengeluaran kenderaan di beberapa kilangnya bermula Jun ini akibat kekurangan cip semikonduktor, yang memberi kesan kepada semua pengeluar diperingkat global ketika ini.

Menurut Reuters, Nissan akan menghentikan pengeluaran di kilang Kyushu, Jepun untuk tiga hari bermula 24, 25 dan 28 Jun ini. Syarikat itu juga akan melakukan beberapa penyelarasan sepanjang bulan depan di kilang Tochigi dan Oppama, menurut sumber yang rapat dengan hal tersebut. Pengeluaran juga dijangka terganngu di kilang Mexico.

Awal bulan ini, Nissan memaklumkan akan mengeluarkan kurang kenderaan tahun ini disebabkan masalah bekalan cip terbabit. Syarikat itu meramalkan jumpah outputnya akan berkurangan sekitar 500,000 unit, dan untuk itu merancang tindakan balas bagi mengembalikan pengeluaran ke tahap sepatutnya.

Suzuki pula akan menghentikan operasi di kilang Shizuoka antara tiga hingga sembilan hari menurut sumber lain. Seorang jurucakap Suzuki bagaimanapun memaklumkan bahawa hal itu “belum disahkan lagi”, dengan berkata walaupun syarikat itu telah menyatakan perancangan sementara pengeluarannya kepada rakan pembekal lain, ia masih dalam proses penyelarasan untuk meminimumkan kesan akibat kekurangan bekalan cip tersebut.

Bagi Mitsubishi pula, mereka akan mengurangkan pengeluaran sehingga 30,000 kenderaan pada Jun di lima kilangnya yang berada di Jepun, Thailand dan Indonesia. Seorang jurucakap memaklumkan, hal ini sudahpun dipertimbangkan di dalam perancangan perolehan pendapatan syarikat bagi tahun kewangan semasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required