Perodua Alza D27A terbaru dijangka diperkenalkan hujung 2021, kata vendor — guna DNGA, turbo?

Perodua Alza D27A terbaru dijangka diperkenalkan hujung 2021, kata vendor — guna DNGA, turbo?

Kehadiran Perodua Alza generasi terbaru telah selalu diperkatakan, dan kini vendor Perodua memaklumkan bahawa MPV berkenaan, dengan kod nama D27A, dijangka akan diperkenalkan menjelang hujung tahun ini. Syarikat berkenaan, Sapura Industrial Berhad (SIB) memaklumkan pihaknya kini sedang membangunkan bahagian untuk D27A tersebut.

“Kami kini dalam fasa pembangunan beberapa bahagian untuk model gantian Alza (D27A) yang dijangka akan dilancarkan penghujung 2021. Kami juga diminta untuk membekalkan Case Differential Assembly oleh Akashi Kikai Industri Malaysia, vendor Tier-1 bagi model transmisi Perodua, yang diramal untuk pengeluaran massa pada Disember 2021,” jelas SIB di dalam laporan tahunan 2021 syarikat itu.

Inilah petunjuk paling sahih terhadap Perodua Alza generasi terbaru yang kita tahu ketika ini. Apa pun, itu mungkin jangka waktu yang diberikan ke atas vendor-vendor Perodua untuk membekalkan alatan, dan keadaan juga mungkin tertakluk kepada situasi semasa Covid-19. Namun, inilah gambaran jangka masa yang diberikan, dan Perodua biasanya akan mengikuti perancangan telah dibuat.

Perodua Alza D27A terbaru dijangka diperkenalkan hujung 2021, kata vendor — guna DNGA, turbo?

Kereta konsep Daihatsu yang kita lihat beberapa tahun sebelum ini akhirnya perlahan-lahan menjadi realiti. DN Trec yang ditunjukkan ketika Tokyo Motor Show 2017 telah menjadi model produksi bagi Daihatsu Rocky/Toyota Raize/Perodua Ativa. Kemudian ada pula model konsep DN Multisix yang pertama kali dilihat di GIIAS Indonesia awal tahun yang sama. Model itu dirasakan menjadi petunjuk kepada Daihatsu Xenia/Toyota Avanza.

Perodua Alza ketika ini akan menjangkau usia 12 tahun, dan menggunakan model JDM Daihatsu Boon Luminas atau Toyota Passo Sette. Ia model unik untuk pasaran ASEAN, memandangkan model umum MPV Daihatsu/Toyota di rantau ini ialah Avanza (Daihatsu Xenia di Indonesia).

Perodua Alza D27A terbaru dijangka diperkenalkan hujung 2021, kata vendor — guna DNGA, turbo?

Penghujung tahun 2019 lalu, Perodua dilihat sedang menguji Mitsubishi Xpander, Suzuki Ertiga dan “Toyota Avanza” yang sedikit asing di Genting Highland. Ketika itu spekulasi tentang akan adanya Alza generasi baru yang berkongsi platform dengan Avanza baru, memandangkan Daihatsu di Indonesia dan Perodua di Malaysia adalah sebahagian daripada keluarga besar Toyota.

Tahun lalu juga ada laporan dari Jepun yang mengatakan Avanza terbary akan menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), dan akan memanfaatkan enjin 1.0 liter turbo serta pilihan untuk unit 1.2 liter hibrid. Kemungkinan ini juga bukanlah terlalu asing, kerana Ativa sudah pun menggunakan platform DNGA berkenaan. Hibrid? Jangan lupa Perodua pernah mempamerkan teknologi berkenaan ketika KLIMS 2018 sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required