PKP 3.0: Bilangan SJR dipertingkatkan dengan kini 567 lokasi, pemantauan turut diperkasakan – PDRM

PKP 3.0: Bilangan SJR dipertingkatkan dengan kini 567 lokasi, pemantauan turut diperkasakan – PDRM

Susulan tindakan kerajaan memperketatkan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) meningkatkan pemantauan dalam memastikan orang ramai mematuhi SOP yang ditetapkan.

Menurut Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, PDRM menerusi semua kontijen negeri di seluruh negara menambah bilangan sekatan jalan raya serta pasukan pemantauan SOP susulan arahan dikeluarkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) bagi tujuan itu.

“Bermula semalam, kita menambah 51 sekatan jalan raya di seluruh negara kepada 576 sekatan berbanding 525 sekatan didirikan bagi melaksanakan PKP 3.0 sejak 12 Mei lalu. Penambahan bilangan sekatan jalan raya ini diperkuatkan dengan penambahan kekuatan anggota yang ditugaskan di semua sekatan jalan raya iaitu kepada 10,114 anggota berbanding 9,391 anggota sebelum ini,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Tambah beliau, bilangan pasukan pemantauan pematuhan SOP turut ditambah daripada 3,103 pasukan sebelum ini kepada 3,503 pasukan.

PKP 3.0: Bilangan SJR dipertingkatkan dengan kini 567 lokasi, pemantauan turut diperkasakan – PDRM

“Penambahan pasukan ini bagi membolehkan lebih banyak operasi pemantuan SOP dilaksanakan untuk memastikan orang ramai termasuk semua sektor sosial dan sektor ekonomi mematuhi SOP PKP terbaharu yang ditetapkan.

“Kita minta semua pihak terus mematuhi SOP yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dalam usaha kita memutuskan rantaian wabak COVID-19,” katanya.

Sebelum ini, Pengarah Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti (JPJKK) Bukit Aman, Datuk Zainal Abidin Kasim dilaporkan berkata langkah menambah sekatan jalan raya bertujuan membuat semakan lebih teliti ke atas pengguna jalan raya yang melakukan pergerakan rentas daerah dan negeri selain menyekat sebarang pergerakan tanpa kebenaran.

Katanya, anggota bertugas di sekatan jalan raya akan membuat semakan lebih teliti termasuk ke atas pengguna jalan raya bertujuan untuk bekerja, walaupun mereka ada surat daripada majikan dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

Ini termasuk mereka yang mempunyai permit pergerakan PKP daripada polis untuk tujuan kecemasan atau pasangan jarak jauh (PJJ) atau tujuan lain yang dibenarkan, akan disemak lebih teliti kerana kita tidak mahu berlaku penipuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required