K’jaan akan pastikan insiden LRT tidak berulang – PM

K’jaan akan pastikan insiden LRT tidak berulang – PM

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan kerajaan bertanggungjawab memastikan insiden kemalangan tren Transit Aliran Ringan (LRT), pada 24 Mei lalu, tidak berulang pada masa akan datang.

Ujarnya, kerajaan memandang serius insiden membabitkan dua tren LRT itu, sekali gus akan memastikan nahas berkenaan disiasat dengan teliti bagi mencari punca kejadian.

“Isu perlanggaran ini sudah sampai ke peringkat jawatankuasa khas yang dibentuk agar dapat disiasat sebab musabab bagaimana ia boleh berlaku. Sudah lebih 20 tahun, belum pernah ada LRT berlanggar sesama sendiri, tetapi kerana kemalangan sudah berlaku, kita rasa sedih dan mahu ia disiasat. Nanti dalam tempoh tidak berapa lama, kita akan dapat tahu apakah sebab musabab,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Beliau turut mengulas lanjut, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, telah diarahkan untuk memulihkan segera perkhidmatan LRT khususnya di kawasan kemalangan, dan memastikan perkhidmatan itu sentiasa dijamin selamat.

“Kalau sudah selesai semuanya dan tiada lagi apa-apa bahaya, beliau (Ka Siong) kata selepas beberapa hari ini, ia (perkhidmatan LRT) akan segera beroperasi balik,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut meminta orang ramai agar bersabar jika berlaku kesulitan untuk menggunakan perkhidmatan LRT terbabit ketika ini susulan kemalangan itu.

Pada jam 8.45 malam Isnin lalu, sebuah tren LRT yang membawa penumpang seramai 213 orang telah berlanggar dengan sebuah lagi tren lain yang melalui Laluan Kelana Jaya. Insiden yang berlaku lebih kurang jam 8.45 malam tadi di dalam terowong berhampiran Stesen KLCC telah menyebabkan seramai 213 penumpang cedera dan 47 lagi dilaporkan parah.

Menurut Ketua Polis Dang Wangi, ACP Mohamad Zainal Abdullah, berdasarkan siasatan awal, pelanggaran antara KOC Tren LRT dari Stesen KLCC yang dipandu secara automatik telah bertembung dengan KOC tanpa penumpang dari Stesen Kampung Baru menghala ke Stesen KLCC yang dipandu secara manual. Di mana, pemandu KOC daripada Stesen KLCC dikatakan tidak dapat mengesan koc dari Kampung Baru kerana berlaku “misscommunication” daripada pusat kawalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required