Traxxas Drag Slash Chevy Pickup – trak drag kawalan jauh realistik dengan tayar Mickey Thompson sebenar!

Traxxas Drag Slash Chevy Pickup – trak drag kawalan jauh realistik dengan tayar Mickey Thompson sebenar!

Pengeluar kereta kawalan jauh terkenal, Traxxas kini tampil dengan satu lagi produk yang agak mengujakan – memperkenalkan, Traxxas Drag Slash iaitu kereta kawalan jauh untuk perlumbaan drag yang realistik dari segi rupa dan fungsi!

Buat permulaan, Drag Slash dihasilkan sebagai replika kepada trak drag ikonik Amerika Syarikat iaitu Chevrolet C10 1967 atau popular dipanggil Chevy C10 Pickup.

Ia dibina dalam skala 1:10, menampilkan perincian-perincian realistik seperti gril hadapan bersama tapak untuk lampu LED, tayar hadapan kurus dan tayar belakang yang gemuk ditenggelamkan dengan sempurna di dalam ruang roda, spoiler perlumbaan drag bersama wheelie bar, serta enam warna badan yang boleh dipilih.

Traxxas Drag Slash Chevy Pickup – trak drag kawalan jauh realistik dengan tayar Mickey Thompson sebenar!

Casis Drag Slash ini dihasilkan dengan titik graviti yang rendah. Bukan sahaja jarak antara casis tersebut dengan permukaan jalan dibuat cukup rapat, malah segala kelengkapan di atas kerangka berkenaan seperti bateri dan sistem elektronik turut disusun dan dibaringkan dengan cukup rendah. Ini membolehkan ia memecut kehadapan dengan stabil dan sentiasa melekat dipermukaan jalan.

Drag Slash digerakkan dengan motor elektrik brushless Velineon 3500kV yang dikawal oleh pengawal kelajuan elektronik kalis air Velineon VXL-3s. Kuasa dihantar keseluruhannya ke roda belakang menerusi transmisi Magnum 272R Pro Series baharu. Kotak gear tersebut terdiri dari gear-gear logam bersama differential empat gear yang beroperasi dengan bendalir.

Tayar drag Mickey Thompson bersama rim drag Weld pada Drag Slash C10 ini bukan sekadar replika. Ia sebenarnya adalah produk di bawah lesen yang sah dari jenama-jenama perlumbaan drag sebenar tersebut, dibangunkan secara serius bagi memberikan prestasi optimum kepada jentera drag yang 10 kali lebih kecil dari kereta betul ini.

Tayar Mickey Thompson yang gemuk di belakang menampilkan rekaan web dalam yang diperkuatkan dan diisi dengan busa berketumpatan tinggi. Menurut Traxxas, tayar tersebut telahpun diuji secara ekstensif, mankala kompaun yang digunakan diformulasikan bagi memberikan keseimbangan antara ketahanan jangka masa panjang dan juga memberikan cengkaman yang maksimum.

Wheelie bar di belakang Drag Slash ini juga bukan sekadar hiasan, dan ia benar-benar berfungsi bagi mengehadkan kadar wheelie apabila ia berlepas. Bar tersebut boleh dilaras dalam lima tahap tetap serta diberikan dua jenis roda dengan diameter berbeza bagi membolehkan anda menetapkan had wheelie yang anda mahukan.

Drag Slash turut menerima sistem Traxxas Stability Management (TSM) yang berfungsi seakan Traction Control pada kereta sebenar. Menurut Traxxas, TSM pada Drag Slash ini ditala bagi membolehkan pemandu merasai pecutan garis lurus paling laju dengan kestabilan dan kejituan kawalan yang mengkagumkan. Sistem berkenaan boleh dilaras sendiri dari 100% sehingga 0 bagi perlumbaan sebenarnya yang tidak membenarkan fungsi berkenaan digunakan.

Menerusi unit kawalan kelajuan elektronik Velineon VXL-3s dan juga sistem Trans Brake, jentera kawalan jauh ini juga diberikan satu fungsi seakan launch control pada kereta sebenar. Anda hanya perlu menekan butang Trans Brake dan juga menekan suis pendikit sepenuhnya – apabila butang Trans Brake dilepaskan, Drag Slash akan terus berlepas dengan Velineon memberikan tahap pendikit yang telah ditetapkan.

Selain itu, Drag Slash juga diberikan mod Drag Race. Dengan mengkatikfkan mod ini dengan hanya menkan butang pada alat kawalan, TSM akan dimatikan bagi membolehkan pelumba melatih teknik pemanduan, dan TSM akan diaktifkan semula sebaik sahaja ia melepasi garisan penamat bagi memberikan kuasa membrek lebih baik serta mengelakkan ia daripada berpusing.

Traxxas Drag Slash Chevy Pickup C10 1967 ini sudah pun mula dijual di laman rasmi Traxxas pada harga asas US$499.95 (RM2,070). Jika anda masih merasa tidak cukup dengan model standard ini, Traxxas juga menawarkan pelbagai aksesori opsyen seperti kit lampu LED, komponen-komponen aluminium, bendalir-bendalir untuk talaan serta banyak lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required