PKP 3.0: Pergerakan kenderaan di seluruh negara turun 70% pada hari pertama ‘lockdown’ – Menteri

PKP 3.0: Pergerakan kenderaan di seluruh negara turun 70%  pada hari pertama ‘lockdown’ – Menteri

Semalam merupakan hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 Lockdown penuh Fasa Pertama yang dilaksanakan selama dua minggu. Untuk hari pertama ini, mengikut pemantauan Polis DiRaja Malaysia (PDRM), pergerakan kenderaan di jalan raya di selurun negara secara purata menurun sehingga 70%.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin yang menerima laporan daripada Pengarah Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Azisman Alias, berkata, perkara ini membuktikan ramai rakyat memahami matlamat kerajaan mengurangkan pergerakan dalam negara ketika ini.

“Laporan yang saya dapat daripada Ketua Trafik Bukit Aman, pergerakan di jalan raya agak berkurangan, ada kawasan sehingga 90% tetapi secara keseluruhannya purata pergerakan kenderaan menurun antara 70 hingga 80%, kurang daripada kebiasaannya.

PKP 3.0: Pergerakan kenderaan di seluruh negara turun 70%  pada hari pertama ‘lockdown’ – Menteri

“Alhamdulillah ini adalah laporan yang baik dan kita minta ia berterusan supaya dapat kita membantu membengkokkan dan akhirnya melatarkan COVID-19,” katanya menerusi Berita Harian.

Beliau turut menjelaskan dakwaan beberapa beberapa selebriti ataupun individu terkenal berhubung dengan kesesakan trafik yang dikatakan masih berlaku walaupun penguatkuasaan bermula hari ini.

Katanya, kesesakan yang berlaku di SJR kerana polis perlu memastikan pengguna jalanraya semua mengikut kaedah yang diluluskan.

“Walaupun terdapat sedikit kekecohan mengenai kelulusan untuk mereka bergerak, ia tidak menyulitkan kerana polis memahami perkara ini. Kita ambil maklum dan mereka akan mendapat surat yang baharu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required