Triumph Speed Twin 2021 diperbaharui – enjin Euro 5, lebih kuasa dan tork, angkup brek Brembo Monobloc

Triumph Speed Twin 2021 diperbaharui – enjin Euro 5, lebih kuasa dan tork, angkup brek Brembo Monobloc

Model yang terletak sebagai antara yang tertinggi dalam kelas klasik moden Triumph iaitu Street Twin diberikan beberapa pembaharuan bagi tahun 2021. Ini termasuklah enjin, yang kini menepati tahap emisi Euro 5, lebih responsif, lebih kuasa dan lebih tork.

Secara keseluruhannya, enjin dua silinder selari SOHC 1,200 cc penyejukan cecair tersebut mampu menghasilkan kuasa 98.6 hp pada 7,250 rpm – 3 hp lebih tinggi berbanding sebelum ini – dan tork 112 Nm pada 4,250 rpm – lebih cepat berbanding 4,950 rpm sebelum ini.

Antara bahagian yang diubah dalam enjin tersebut adalah crankshaft dan alternator, yang menjadikan putarannya lebih ringan 17% dan membolehkan had rpm dijadikan lebih tinggi 500 rpm. Ia kemudiannya dipadankan bersama piston mampatan tinggi, profail cam baru dan lubang udara yang diubah. Servis menyeluruh (major) pertama motosikal ini sekarang boleh dilakukan pada 16,000 km.

Bahagian pengendalian juga dinaik taraf, dengan fork USD 43 mm Marzocchi yang digunakan sekarang adalah spesifikasi lebih tinggi berbanding unit 41 mm sebelum ini, tetapi ia bagaimanapun masih tidak boleh dilaras. Di belakang, terdapat dua penyerap hentak yang boleh dilaras untuk pra beban.

Bahagian brek tidak ketinggalan. Street Twin 2021 mendapat cakera berkembar 320 mm bersama angkup Brembo M50 Monobloc empat piston di hadapan sementara di belakang menggunakan cakera 220 mm dan angkup dua piston. Sistem ABS diberikan secara standard.

Bagi mod tunggangan, kini penunggang diberikan tiga pilihan iaitu Road, Rain dan Sport, dan penukarannya boleh dilakukan sambil bergerak. Sistem kawalan cengkaman boleh ditutup sekiranya mahu. Bentuk asas motosikal ini masih tidak berubah tetapi ergonomiknya diperbaiki tempat letak kaki yang lebih rendah dan sedikit ke hadapan. Berat keseluhan Street Twin 2021 adalah 216 kg dan ia datang dengan tangki bahan api 14.5 liter.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required