Nissan Navara hentikan pengeluaran, jualan di Eropah

Nissan Navara hentikan pengeluaran, jualan di Eropah

Nissan telah mengesahkan produksi bagi model semasa Navara D23 di Eropah akan dihentikan apabila kilang Barcelona ditutup hujung tahun ini. “Produksi untuk Nissan Navara generasi semasa untuk pasaran Eropah akan berakhir apabila kilang. Barcelona ditutup pada Disember 2020,” ujar Nissan dalam kenyataan yang diemelkan kepada pihak media.

Pengeluar automotif ini juga dikhabarkan tidak akan menggantikan trak pikap dengan model facelift terkini, di mana jualannya juga bakal berakhir di benua Eropah. Menurut Automotive News, Nissan berkata keputusan ini disebabkan pasaran untuk pikap telah menyusut walau pun penganalisa meramalkan sebaliknya. “Ia disebabkan penurunan segmen pikap di Eropah dan kebanyakan pelanggan kini memilih van yang lebih moden dan efisien berbanding pikap,” tambah kenyataan Nissan lagi.

Walau bagaimana pun, Nissan masih mempunyai pilihan untuk mengimport Navara dari kilangnya di Thailand, yang turut mengeksport ke beberapa pasaran lain termasuk Australia. Navara telah berada di pasaran Eropah selama 16 tahun, termasuklah model generasi keduanya yang diperkenalkan pada tahun 2005.

Model D23 dilancarkan pada tahun 2014 dan telah dikemaskini secara berkala selama bertahun-tahun. Walau pun usaha Nissan untuk meletakkannya sebagai kenderaan yang lebih berorientasi gaya hidup, namun penjualan di Eropah tetap perlahan dan akhirnya kecundang. Toyota dan Ford adalah satu-satunya pengeluar kereta di Eropah yang mengeluarkan trak pikap dalam jumlah yang besar. Manakakala Ford dengan kerjasama Volkswagen akan kembali dengan model Amarok, tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required