Toyota GR86 HKS – dengan Supercharger GT2, 340 hp!

Toyota GR 86 baru sahaja membuat kemunculan sulungnya di Jepun pada April lalu, dan kini pelbagai versi ubahsuai dari penala-penala negara matahari tersebut sudahpun diperkenalkan sempena perhimpunan Fuji 86 Style with BRZ 2021 yang diadakan di litar Fuji Speedway hujung minggu lalu.

Salah satu syarikat penala yang mendedahkan GR 86 mereka pada acara berkenaan adalah tuner ‘otai’ Jepun, HKS dengan demo car yang digelar Toyota GR 86 Concept. Kereta tersebut menerima pelbagai ubahsuai dari segi gaya sehingga prestasi, menampilkan peralatan-peralatan prototaip untuk GR 86 yang bakal diproduksi tidak lama lagi.

GR 86 HKS ini masih dijana oleh enjin boxer empat silinder FA24D 2.4 liter asal. Namun berbeza dengan versi standard yang hanya menyedut udara ke kebuk pembakaran dengan cara Naturally Aspirated (NA), HKS mengambil kaedah drastik menyuap sistem induksi tersebut dengan Supercharger GT2.

Toyota GR86 HKS – dengan Supercharger GT2, 340 hp!

Angka kuasa rasmi untuk talaan baharu enjin berkenaan belum lagi diumumkan, tetapi HKS ada menyatakan bahawa ia bakal menghasilkan kuasa akhir 340 hp untuk versi kit yang bakal diproduksi nanti. Ini bermaksud kit berkenaan mampu untuk mengekstrak lebih 40% kuasa tambahan dari kuasa asal yang menjana 235 PS pada takat 7,000 rpm dan juga tork maksima 250 Nm seawal 3,700 rpm.

HKS turut memperkenalkan prototaip sistem ekzos HKS Hi Power Spec L II, yang bukan sahaja memberikan prestasi enjin serta bunyi yang lebih baik untuk enjin, malah ia dihasilkan dengan material lebih ringan yang dapat menyumbang terhadap pengurangan berat keseluruhan kereta tersebut.

Untuk pengendalian pula, GR 86 ini menerima set suspensi boleh laras sepenuhnya HKS Hipermax. Menurut HKS, set suspensi itu bukan hanya ditumpukan bagi memberi pengendalian lebih baik, malah mereka turut mengambil berat berkenaan aspek keselesaan.

Toyota GR86 HKS – dengan Supercharger GT2, 340 hp!

Manakala bagi pengayaan, GR 86 HKS Concept ini dipadankan dengan kit badan HKS Type S. Kit tersebut terdiri dari pelbagai splitter dan spoiler pada bampar hadapan, skirt sisi, bampar belakang, serta set sayap GT pada penutup but belakang yang bersaiz agak besar.

GR 86 HKS ini turut kelihatan dipadankan dengan tempat duduk Bride Low Max, set brek lebih besar dari Endless, serta set rim Advan Racing GT. HKS tidak mengumumkan bila kit-kit prestasi ini akan mula dijual dalam pasaran, namun tidak mustahil ia sudahpun boleh dibeli ketika Tokyo Auto Salon 2022 yang akan berlangsung pada Januari nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required